Simulatiemodel voor scheepvaart
TU Delft gaat de kennis over verkeersstromen gebruiken voor de ontwikkeling van een simulatiemodel voor de scheepvaart in havens. Er is steeds grotere behoefte aan een dergelijk model omdat het drukker wordt in de havens en de schepen groter worden.
Voetgangerstromen staan model
Voor het ‘havenmodel’ putten wetenschappers uit ervaring die aan de TU Delft is opgedaan met verkeersmodellen voor bijvoorbeeld voetgangersstromen. Onderzoekster Winnie Daamen: ‘Hoewel de voortstuwing bij schepen heel anders is, hebben schepen net als voetgangers een grote vrijheid in de te kiezen route en in de interactie met andere schepen.’
Vaargedrag bestuderen
Hoogleraar waterbouwkunde Han Ligteringen: ‘Natuurlijk zijn er de havenautoriteiten, maar het varend personeel is tamelijk autonoom in hun handelen. We denken dat hoe in de scheepvaart gereageerd wordt op bijvoorbeeld mogelijke botsingen, in hoge mate vergelijkbaar is met hoe voetgangers reageren op tegenliggers.’
De gedetailleerde data van het zogenoemde Automatic Identification System (AIS) dat schepen aan boord hebben, is zeer geschikt om het vaargedrag van schepen onder wisselende omstandigheden te bestuderen.
Simulatiemodel
Er is een groeiende behoefte aan een goed simulatiemodel voor de haven vertelt Ligteringen: ‘Een efficiëntere afhandeling van de verkeersstroom komt de capaciteit van de haven ten goede. Daarnaast krijgen we door het model een beter inzicht in de veiligheid in havens. Die veiligheid wordt een steeds belangrijker onderwerp, doordat aanvaringen tussen schepen, onder meer door de toegenomen drukte, op de loer liggen en de consequenties daarvan, zowel voor het milieu als voor de directe omgeving, toenemen.’
Ligteringen verwacht dat de resultaten van het onderzoek ook te gebruiken zijn op operationeel gebied, door de havenautoriteiten. ‘We verwachten dat met een model het duidelijk wordt welke aanpassingen in de verkeersregels in de haven bijvoorbeeld effect zullen hebben.’
Twee havensteden
Het project is een samenwerking met de Jiaotong Universiteit uit Shanghai. Zowel data over de haven van Rotterdam als die van Shanghai worden gebruikt voor de ontwikkeling van het model.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Schepen hebben een grote vrijheid in de te kiezen route en in de interactie met andere schepen
Reactie plaatsen •