Siemens test elektrisch systeem voor vrachtverkeer
Siemens test In Berlijn een elektrisch systeem met bovenleidingen voor zwaar vrachtverkeer. Hiermee moet de milieuschade in dichtbevolkte gebieden worden gereduceerd.
De vrachtwagens zijn uitgerust met een pantograaf waarmee het voertuig aanhaakt op de bovenleiding. De testen vinden plaats op een speciaal gebouwde testbaan bij Berlijn. In combinatie met de diesel-elektrische aandrijving is het mogelijk om ook op rijstroken en banen zonder bovenleiding te rijden.
Pantograaf-hybride elektrisch
In feite is de vrachtwagen een pantograaf-hybride elektrisch voertuig. De aandrijving is altijd elektrisch, zonder pantograaf zijn een dieselmotor en generator de leverancier van elektrisch vermogen voor de elektromotor.
ENUBA
De testen vinden plaats in het kader van het project ENUBA (e-mobility in zware commerciële voertuigen ter reductie van milieuschade bij dichtbevolkte gebieden).
Zonder rails
Siemens voorziet mogelijkheden voor deze technologie voor bijvoorbeeld shuttle transport zonder rails, op korte en middellange afstand tussen vrachtoverslag-locaties en havens.
Auteur: Jacques Lorsheijd
De pantograaf-hybride elektrische vrachtauto op de testbaan in Duitsland (Foto: Siemens)
Reactie plaatsen •