Servicebus blijkt succesvol
In een aantal noordelijke gemeenten rijdt de Servicebus, een combinatie van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Een succes blijkt uit een evaluatie door Mobycon. Reizigers geven de bus gemiddeld een acht.
In Assen, Delfzijl, Hoogezand-Sappemeer en Veendam rijdt de Servicebus. Het concept is bedacht op de burelen van het ov-bureau Groningen-Drenthe. Kenmerken zijn een kleurrijk busje en een chauffeur die helpt met in- en uitstappen en niet chagrijnig wordt van een wandelwagen of rollator. ‘Misschien nog wel belangrijker is de aandacht voor communicatie’, zegt Arent-Jan Speulman van Mobycon. ‘De doelgroep is werkelijk gebombardeerd met informatie over de bus.’ Niet alleen voor de start van de buslijn, ook daarna is via een klantenpanel en evaluaties voortdurend contact gehouden met de reizigers. Die aanpak vindt waardering. De bezettingsgraad is heel behoorlijk en in de evaluatie scoorde de Servicebus een ruime acht. Speulman: ‘In meer gemeenten rijden dit soort busjes rond, maar vaak zijn het witte anonieme busjes, waarvan weinig mensen weten hoe ze precies rijden. Vooral de servicegerichtheid van de chauffeur – die vaak de namen van reizigers weet – en de aandacht voor communicatie maakt de Servicebus tamelijk uniek.’
De doelgroep die de Servicebus bereikt, verschilt per plaats. In Veendam heeft maar liefst 81 procent van de reizigers een indicatie Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De bus gaat daar dan ook langs een aantal verzorgingsflats en een winkelcentrum. Het busgebruik voor deze groep is gratis in Veendam. Sommige bewoners gebruiken de bus dagelijks. Voor de vele rollators is soms maar moeilijk een plek te vinden.
In Delfzijl fungeert de Servicebus ook als toeleidende buslijn voor streekbusverbindingen en de trein. Vandaar dat een flink aantal scholieren en forensen de bus neemt. Net als in Veendam is in Delfzijl gekozen voor een route langs serviceflats en het ziekenhuis. Ook hier gebruiken ouderen graag deze nieuwe vorm van ov, al is de toestroom iets minder overheersend: 12 procent van de reizigers is Wmo-geïndiceerd. In Hoogezand-Sappemeer ligt het gebruik door deze groep op hetzelfde niveau. Veel Wmo-geïndiceerden geven aan dat ze de Servicebus prefereren boven de Regiotaxi, die ze op afroep kunnen laten komen. Ze vinden de bus betrouwbaarder, zo blijkt uit de enquêtes door Mobycon. Ze geven bovendien aan dat ze, ook als de bus niet gratis zou zijn, deze keuze zouden maken. Volgens Speulman moet je dergelijke opmerkingen met een korreltje zout nemen. ‘De praktijk laat zien dat mensen even gaan nadenken of ze dit ritje wel echt willen maken als ze er een of twee euro voor moeten neerleggen.’
Omdat de Servicebus tot nu toe betaald wordt door het ov-bureau levert het concept voor gemeenten een besparing op. Hans Werner van het ov-bureau: ‘Veendam kan 20 procent bezuinigen op het taxibudget.’ De ervaringen met de Servicebus laten volgens Werner zien dat het combineren van doelgroepenvervoer en kleinschalig openbaar vervoer grote voordelen heeft. Samen met 36 gemeenten in Groningen en Drenthe wordt nu geprobeerd deze twee vervoervormen gezamenlijk aan te besteden.
Reactie plaatsen •