Schultz en Mansveld investeren miljarden in infrastructuur
Dat zijn enkele afspraken die de minister en staatssecretaris hebben gemaakt bij de overleggen met de regio’s over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). De minister en staatssecretaris hebben de afspraken met de regio’s vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. Tot en met 2028 wordt er 82 miljard euro geïnvesteerd in aanleg en het beheer en onderhoud van wegen, spoorwegen en vaarwegen. Schultz en Mansveld geven met een gemiddelde investering in infrastructuur van bijna 6 miljard euro per jaar een stevige impuls aan de economie.
Wegen en bruggen
Met de wegbeheerders in de regio Twente heeft de minister Schultz afspraken gemaakt over de versterking van vijf bruggen over het Twentekanaal zodat deze geschikt zijn voor het steeds zwaardere vracht- en landbouwverkeer. Het gaat om de Ehzerbrug en Lochemsebrug in Lochem en de Dorrebrug, Warmtinkbrug en Markelosebrug in Hof van Twente. Rijk en regio trekken samen geld uit voor de maatregelen.
Minister Schultz staat in principe positief tegenover een versnelde aanpak van de Noordelijke Randweg Utrecht zodat de stad een volwaardige ring krijgt. De bedoeling is dat het geld voor de opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht vijf jaar eerder beschikbaar komt. Dit betekent dat de weg tussen 2020 en 2022 kan worden gerealiseerd. Het Rijk en Utrecht zijn nog in gesprek over de voorwaarden voor de versnelling van de werkzaamheden.
In de brief aan de Tweede Kamer meldt de minister ook dat ze de subsidie van het Rijk voor de aanleg van de Rijnlandroute heeft vastgesteld. De provincie Zuid-Holland krijgt 550 miljoen euro voor het project dat onder meer bestaat uit de aanleg van een nieuwe provinciale verbinding tussen de A4 en de A44.
Extra treinen in de spits
Staatssecretaris Mansveld trekt meer dan 9 miljoen euro uit om de drukte in de spits op de Maaslijn aan te pakken en de punctualiteit te verbeteren. De provincie Limburg investeert hetzelfde bedrag. Hiermee wordt de spoorlijn tussen Nijmegen en Venlo deels voorzien van dubbel spoor en uitgerust met een snelle wissel en snelheidsverhogende maatregelen. Ook laat Veolia tot eind 2016 in de spits extra treinen rijden op de Maaslijn.
Tussen Leeuwarden en Sneek gaat vanaf 2018 in de spitsuren ieder kwartier een trein rijden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Fryslan investeren daar gezamenlijk 11,4 miljoen euro in.
Staatssecretaris Mansveld trekt 20,6 miljoen euro uit als bijdrage voor de elektrificatie van de spoorlijn tussen Zwolle en Wierden. Het spoor is nu alleen geschikt voor dieseltreinen. Na aanleg van een bovenleiding worden reizigers en goederen met elektrische treinen over de lijn vervoerd. Ook wordt de spoorlijn tussen Zwolle en Enschede in december 2014 gedecentraliseerd. De provincie Overijssel is dan verantwoordelijk voor de nieuwe concessie met elektrische treinen. Tussen Zwolle en Emmen worden de treinen in de spits verlengd. Het ministerie en de provincie betalen hier gezamenlijk 6 miljoen euro voor.
Beter benutten van de infrastructuur
De minister en staatssecretaris zetten ook in op een betere benutting van het bestaande spoor, de wegen en vaarwegen. Zo steekt staatssecretaris Mansveld samen met de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Gelderland, Limburg, Overijssel en de Regio Twente bijna twee miljoen euro in maatregelen om reizigers meer gespreid over de dag te laten reizen op de Noordelijke lijnen, Valleilijn, Maaslijn en tussen Zutphen, Hengelo en Oldenzaal en tussen Zwolle en Emmen. Hiermee wordt het bestaande spoor beter benut.
Met de regio Utrecht en private partijen in het Utrecht Science Park heeft minister Schultz afgesproken dat die zich inzetten voor een betere bereikbaarheid van dit gebied, onder meer door spreiding van werk- en openingstijden en van collegetijden.
Vaarwegen
Voor de vaarwegen worden de komende jaren besluiten genomen over de capaciteitsuitbreiding van de sluizen bij IJmuiden, Terneuzen, Eefde en bij de Beatrixsluis.
De minister heeft tevens besloten dat zij voor het herstel van de Roggenplaat in de Oosterschelde 6,3 miljoen euro uittrekt. Door zandhonger in de Oosterschelde dreigen de zandplaten te verdrinken, wat grote gevolgen zou hebben voor de zeehonden en honderdduizenden trekvogels in het gebied. Het herstel is niet alleen belangrijk voor de natuur, maar ook voor de waterveiligheid.
Rijk, regio, bedrijfsleven en maatschappelijke partners
In een aantal regio’s waren dit keer bij de gesprekken over het MIRT ook het bedrijfsleven en maatschappelijke partijen betrokken. Zij schoven aan om mee te praten over de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen. Deelname van het bedrijfsleven en maatschappelijke partijen is onderdeel van de nieuwe werkwijze voor het MIRT waarbij wordt ingezet op meer samenwerking ten behoeve van op elkaar afgestemde investeringen voor duurzame economische groei.
Zo heeft het Rijk met partijen uit Brabant gezamenlijk een gebiedsvisie voor Eindhoven vastgesteld: de Brainportcity. Hierin zijn de stappen beschreven om de kennis en innovatiekracht van de Brainport op Europees topniveau te houden.
Door ondernemers uit de Mainport Rotterdam en de Greenports in Zuid-Holland zijn ambities en acties geformuleerd om de versketen rond de haven Rotterdam te versterken. Dit is vastgelegd in een manifest. Over het manifest zijn met een vertegenwoordiger van de ondernemers afspraken gemaakt in het bestuurlijk overleg over het MIRT Zuidelijke Randstad.
U leest hier de uitkomsten van de Bestuurlijke Overleggen MIRT 2014.
Reactie plaatsen •