Schrikreacties op elektrische auto en scooter
Gebruikers van elektrische auto’s en elektrische scooters melden schrikreacties van medeweggebruikers door het ontbreken van motorgeluid. Veel meer is er volgens SWOV nog niet zeggen over de verkeersveiligheidseffecten van elektrische voertuigen. Dit blijkt uit een eerste verkennend onderzoek van SWOV.
Hoewel het gebruik van elektrische voertuigen nog in de kinderschoenen staat, is er al wel sprake van groeiende aantallen. Reden voor de SWOV om een verkennend onderzoek uit te voeren naar de consequenties voor de verkeersveiligheid van elektrische voertuigen, bijvoorbeeld als het gaat om de geluidloosheid van personenauto’s en scooters.
Scooters in opmars
In 2010 maakten hybride personenauto’s 0,5 procent deel uit van het totale Nederlandse
Autopark. Van een opmars van volledig elektrische personenauto’s is nog geen sprake. Verder
zijn er enkele elektrisch aangedreven bussen, vrachtwagens, bestelauto’s en motorfietsen. De
verwachting is dat met name voor de stedelijke distributie elektrische bestelauto’s de plaats
van conventionele bestelauto’s zullen innemen. Inmiddels zijn de volledig elektrische scooters
al wel flink in opmars.
Over de verkeersveiligheidseffecten van elektrische voertuigen is alleen buitenlands onderzoek beschikbaar over elektrische personenauto’s. Over elektrische scooters is niets bekend. SWOV heeft daarom interviews afgenomen binnen de branche en een internetenquête uitgevoerd. Ook is contact opgenomen met organisaties voor visueel gehandicapten en gevraagd naar hun ervaringen met stille motorvoertuigen.
Schrikreacties
Het aantal ongevallen met elektrische auto’s is in Nederland nog te klein om op dit moment een uitspraak over de ongevalkans te kunnen doen. Gebruikers van elektrische auto’s en scooters melden via de internetenquête wel schrikreacties bij medeweggebruikers. Fietsers horen de elektrische scooter op een fietspad niet aankomen. Ruim de helft van de scooterrijders past daarom het rijgedrag aan.
Japan
De Japanse overheid heeft inmiddels een eerste conceptnorm opgesteld die eisen stelt aan het geluidsniveau van elektrische voertuigen tot 20 km/uur. Ook in Europa wordt gewerkt aan de ontwikkeling van akoestische waarschuwingssystemen en een eventuele standaardisering daarvan.
Conflictsituaties
Op dit moment is het voor de Nederlandse situatie niet duidelijk of de toevoeging van kunstmatig
geluid aan personenauto’s en andere voertuigen nodig is om ongevallen met kwetsbare verkeersdeelnemers te voorkomen. Om hier uitspraken over te doen is nader onderzoek in de vorm van interviews en gedrags- en conflictobservaties in het dagelijkse verkeer nodig. Wellicht kunnen
de resultaten daarvan tevens de basis bieden voor een gedragscode voor bestuurders van
elektrische auto’s en elektrische scooters.
Meer informatie
Lees hier het hele SWOV artikel
Auteur: Jacques Lorsheijd
(Foto: ANWB/AVD)
is er op een e scooter niet iets te verzinnen als bv een knop met brommergeluid dat als je fietsers in de verte ziet dat je dat geluid aan kan zetten, scheelt een hoop schrik en ergenis voor de fietsers en voor de rijdster zelf geen scheldconaders en middelvinger
met vriendelijke groeten Astrid
Ingediend door Astrid Ceelen-… op ma, 08/08/2022 - 11:03
Reactie plaatsen •