Schoner transport in Rotterdam door deelname aan Civitas
Europa lonkt met forse subsidies op het gebied van verkeer en vervoer. Maar lang niet altijd is geld de - enige - drijfveer voor gemeenten om Europees actief te worden. Het Civitas-project bijvoorbeeld biedt behalve een pot met geld ook mogelijkheden om Europees te netwerken.
Projecten als de HSL en de Betuweroute komen onder meer dankzij Europese subsidies tot stand. Maar ook bij minder in het oog springende verkeersprojecten valt er binnen Europa het nodige te halen. Zo ontving Almelo onlangs nog miljoenen euro’s subsidie voor een nieuwe fietsroute die de wijk Waterrijk verbindt met de binnenstad. En ook de fietsknooppuntnetwerken van de Veluwe en Friesland zijn met tonnen EU-geld gefinancierd. Rotterdam at de afgelopen jaren aardig mee uit de EU-ruif door mee te draaien in het Civitas-programma. Civitas wil schoner en beter transport in de steden bevorderen. Begonnen in 2002 is men inmiddels aan Civitas 3 toe, die wordt aangeduid als Civitas Plus. In Civitas 1 en 2 zijn 36 Europese steden actief, die in totaal 300 miljoen Euro te besteden hebben. In tegenstelling tot de ‘plattelandsubsidies’ waar fietsprojecten vaak van weten te profiteren, ging het Rotterdam niet in de eerste plaats om het geld maar vooral om zich binnen Europa te profileren als milieuvriendelijke vervoersstad, weet Don Guikink van DTV Consultants. Het bureau deed de afgelopen jaren de nodige ervaring op door in Civitas-projecten mee te draaien. ‘Meedoen in Civitas biedt een aantal voordelen. Je krijgt zo’n 35 tot 50 procent subsidie op de innovatiekosten binnen projecten en managementkosten worden vaak helemaal vergoed. Maar belangrijker is dat je Europees aan de weg timmert en in contact komt met andere Europese steden met vergelijkbare problemen en oplossingen. En dat je als gemeente laat zien dat je innovatief bent. Soms is dat alleen al genoeg om de lokale politici over de streep te helpen als om risicovolle projecten gaat.’
Bij Rotterdam vermeldt de projectenlijst onder meer Park + Ride, dynamische ov-informatie, de parkshuttle, elektrisch vervoer en de watertaxi. Maar men wist bijvoorbeeld ook een fietsstraat voor een deel zo te financieren. In Civitas Plus is circa 60 miljoen te verdelen. Wie in aanmerking wil komen moet zich voor eind juni melden. Er zijn al enkele gemeenten bezig zich daarvoor warm te open, aldus Don Guikink: ‘Als gemeente moet je een consortium vormen met enkele andere Europese steden die op hetzelfde vlak actief zijn. Kansrijke onderwerpen liggen op het vlak van schone brandstof, milieuzonering, mobiliteitsmanagement, telematica en ov en ketenvervoer.’ Ook kleinere gemeente die meestal aanhikken tegen het papierwerk zouden hun kans kunnen grijpen, vindt Guikink. ‘De tender is dit keer speciaal gericht op middelgrote en kleinere gemeenten.’
Reactie plaatsen •