Safety-scan goederenvervoer: minder schades, minder verkeersslachtoffers
Omvergereden paaltjes, ruitbreuk ... . Slaagt een transporteur erin dát soort minischades te beteugelen, dan leidt het verbeterde rijgedrag van de chauffeurs ook tot minder verkeersslachtoffers. Dat is de ervaring van Krijn Verwey van Rijkswaterstaat-Noord en Ronald Jorna van Mobycon met de zogeheten safety-scan in het goederenvervoer.
In Groningen, Friesland en Drenthe is met dit, door Verkeer en Waterstaat ontwikkelde, instrument de afgelopen twee jaar al een kleine 100 transporteurs de maat genomen. Resultaat: bedrijfsschades lopen terug maar - belangrijker nog - de maatschappelijke schade als gevolg van verkeersonveiligheid vermindert. Het één gaat hand in hand met het ander, meent Jorna van Mobycon, die voor de scan het uitvoerende werk doet.
Na gunstige ervaringen in 'noord' volgt nu stadsregio Arnhem-Nijmegen. Samen met het regionaal orgaan verkeersveiligheid in die provincie wordt het monitorinstrument hier toegepast bij 40 expeditiebedrijven. De kosten, 30 à 40.000 euro per jaar, worden net als in het Noorden gezamenlijk gedragen door Rijkswaterstaat en andere overheden. Overijssel toont inmiddels interesse om bij de Gelderse pilot aan te sluiten.
Henk Driessen, adviseur mobiliteit bij de Arnhem/Nijmeegse stadsregio, is overtuigd van het nut. Hij wijst op de verwachte verdere toename van het goederenverkeer met 40 à 80 procent tot 2020. Bestelverkeer neemt zo mogelijk een nog grotere vlucht. ‘Zonder maatregelen komt juist in stedelijke gebieden de verkeersveiligheid in de knel.’
Jorna toont bedrijven die de scan gaan toepassen regelmatig het verkeerslicht. 'Rood' is de score als het bedrijf bijvoorbeeld verwarmde buitenspiegels niet belangrijk vindt. Of als de eigen ongevallen bij wijze van spreken nog op de achterkant van een sigarendoosje worden bijgehouden. Zodra schadepreventie loont, raken bedrijven extra gemotiveerd en scoren ze steeds vaker 'groen' op diverse aspecten van de scan. Op den duur moet de monitor dan ook zonder overheidssubsidie kunnen draaien. '’Niemendalletjes’ als een omvergereden zuiltje, kosten bij bestelverkeer al gauw 750 euro', zegt Jorna. 'Eenderde door de schade zelf en verlies van no-claim of eigen risico, de rest door tijdverlies voor het vervoer van de auto naar de garage en dergelijke. In het vrachtverkeer zijn die bedragen alleen maar hoger. 'Wij zijn ervan overtuigd geraakt dat meer efficiency ook z'n vruchten afwerpt door minder verkeersslachtoffers', meent Jorna.
Bij de projecten in 'noord' en nu in Arnhem/Nijmegen zijn vervoerders- en verladersorganisaties TLN en EVO betrokken. Met deze externe toets is het risico dat de 'safety-scan' (die bedrijven ook solo kunnen uitvoeren) in de bureaulade verdwijnt veel kleiner, menen betrokkenen. Ook workshops, waarbij kleine en grote bedrijven van elkaar leren, zijn nuttig, zegt Verwey.
Reactie plaatsen •