S-Bahn gaat aan Nederland voorbij
Jaarlijks gaat er wel weer een nieuw S-Bahn-systeem in bedrijf, beurtelings in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland. In de Benelux start Brussel met een Belgische variant. In Nederland staat een voorstadtrein niet ter discussie.
Wat kenmerkt een S-bahn? In Duitsland rijden S-Bahntreinen om de 20 minuten, in Zwitserland elke 30 minuten. De commerciële snelheid schommelt rond 50 km/uur, sneller dan bus en tram, trager dan hoofdspoortreinen. Bij S-Bahnen horen veel stations, op korte onderlinge afstanden. De treinen accelereren en remmen snel. De meeste S-Bahnroutes zijn korter dan
In de Benelux is Brussel de eerste stad met een eigen S-Bahn; in de Vlaamse vertaling GEN, Gewestelijk Expres Netwerk. In 2019 moet dit netwerk voltooid zijn. Het omvat het 4-sporig maken van bestaande raillijnen waar GEN ruim baan krijgt, naast de rails van de Belgische staatsspoorwegen. In Nederland komt de S-Bahndiscussie vooralsnog niet van de grond.
Auteur: Margriet Verhoog
S-Bahn lijn S4, aangegeven als EILZUG (sneltrein), van Karlsruhe naar Heilbronn, een afstand van 50 km. Deze exprestram, voortsnellend over aangepaste spoorbanen, is een buitenbeentje in de wereld van de S-Bahnen, waar zware treinen overheersen
Reactie plaatsen •