RWS stuurt testrijders ‘wijs op weg’ met in-car-informatie
De mogelijkheden voor (verkeers)informatie via in-car-systemen stapelen zich op. Bieden deze systemen meer comfort en veiligheid of zijn ze juist een potentieel gevaar op de weg? En bieden ze soms nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld voor verkeersbeheersing? Binnenkort gaan veertig geprepareerde lease-auto’s een paar maanden proefdraaien voor het ‘Wegen naar de Toekomst’-project Wijzer op weg.
Een uitgebreide rijsimulatieproef met in-car-informatiesystemen door TNO heeft recent uitgewezen dat rechtstreekse verkeers- en reistijdinformatie via een display in de auto, geen gevaar voor de veiligheid op de weg oplevert. Simulatierijders met extra visuele en auditieve informatie in de auto moesten tegelijkertijd spontane lichtflitsen in hun ‘rij-omgeving’ signaleren. Uit deze reactietest bleek dat de informatiesystemen geen negatieve invloed hebben op de aandacht voor het verkeer. Deze positieve resultaten maken de weg vrij voor een eerste velddemostratie met in-car-(verkeers)informatiesystemen. In deze proef staat niet meer de verkeersveiligheid centraal, maar de toegevoegde waarde van de inhoud van de (verkeers)diensten, zoals de geldende snelheidslimiet op wegvakken, het aangeven van de resterende reistijd, het waarschuwen voor incidenten en het zonodig aanbieden van alternatieve routes.
Voor de registratie van de testgegevens worden veertig lease-auto’s voorzien van een blackbox. Daarnaast vullen de deelnemende bestuurders na iedere rit een logboek in en beantwoorden voor, tijdens en na de proef een vragenformulier.
De resultaten van deze zogeheten Wijzer op weg-proef worden in november bekendgemaakt tijdens een symposium van het Rijkswaterstaatproject ‘Wegen naar de Toekomst’. Op deze dag worden tevens de resultaten bekend van de projecten ‘Rij-assistent’ (de meerwaarde van rijtaakondersteunende technieken) en ‘Belonitor’ (veilig verkeersgedrag belonen).
Reactie plaatsen •