RWS mag wegennet in corridor Schiphol-Amsterdam-Almere uitbreiden
Rijkswaterstaat mag beginnen met de uitbreiding van het wegennet in de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere. Dit project is één van de grootste wegprojecten van de afgelopen tien jaar in Nederland.
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft 4 januari 2012 alle bezwaren tegen het tracébesluit van de minister van Infrastructuur en Milieu ongegrond verklaard. Hoger beroep is niet mogelijk.
Tracébesluit 'Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere'
De minister wil de toenemende verkeersproblemen in de noordelijke Randstad oplossen en de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio verbeteren. Het tracébesluit maakt het mogelijk om:
63 kilometer snelweg aan te passen: Op een aantal trajecten van de A1, A2, A6, A9 en A10-Oost wordt het aantal rijbanen uitgebreid naar vier of vijf per rijrichting; - Twee tunnels – de Keizer Kareltunnel en de Gaasperdammertunnel – in de A9 aan te leggen;
- Zo’n 100 bestaande bruggen en viaducten aan te passen en een aquaducr onder De Vecht te bouwen;
- Vijf grote verkeersknooppunten aan te pakken.
Bezwaren
Tegenstanders van het tracébesluit zijn niet overtuigd van de noodzaak van alle infrastructurele maatregelen, mede omdat de prognoses over de toename van het aantal inwoners en de groei van Almere in de loop der tijd zijn gewijzigd. Verder vrezen zij dat de luchtkwaliteit door de weguitbreiding zal verslechteren.
Aanleg
Alle werkzaamheden – onderverdeeld in vijf deelprojecten - moeten volgens planning in 2020 zijn afgerond. Rijkswaterstaat start begin 2012 met de voorbereidingen van de werkzaamheden op de A10-Oost en het gedeelte van de A1 tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen. De totale investeringskosten bedragen 4,4 miljard euro.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Nu de Raad van State alle bezwaren tegen het tracébesluit heeft verworpen, kan Rijkswaterstaat beginnen met de uitbreiding van het wegennet in de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere.
Reactie plaatsen •