Rustige start voor nieuw idealistisch carpool- en lift-project
Storm líep het de eerste maanden niet bepaald, maar 'Easy-Rider', dat op 6 september uit de startblokken is gegaan, wil toch het eerste Nederlandse carpool-/liftproject worden dat wél succes heeft. 'Honderdduizend deelnemers in de hele Randstad eind 2005, proclameert promotie-medewerker Simon Meijer.
'Waar ben je?' Die zo ongeveer meestgestelde GSM-vraag vormt het uitgangspunt van Easy-Rider. Het antwoord, ofwel, de 'matching' tussen automobilist en carpooler/lifter kan op korte termijn (binnen een kwartier) totstandkomen nadat automobilist of meerijder zich hebben gemeld. 'Met je mobiel op weg' is een van de slogans waarmee de nieuwe organisatie gedurende de pilot (tot 1 februari 2005) zo veel mogelijk deelnemers (in elk geval duizend) wil werven die werken op Schiphol, in het gebied van de Amsterdamse Zuid-As en Amstelveen en daar niet verder dan 30 km vandaan wonen. Na 1 februari wil Easy-Rider de vleugels verder uitslaan.
Via de mobiele telefoon geven rijder en meerijder hun (gewenste) route op en kan een koppeling worden gemaakt. Via hetzelfde GSM-nummer kunnen de ritkandidaten contact onderhouden, bijvoorbeeld als er iets misloopt. Easy-Rider houdt voor dat laatste 'bezemwagens' paraat waarmee lifters zonder ov-alternatief thuis worden gebracht. Een thuiskomgarantie is er overigens niet.
Easy-Rider is onderdeel van Social Traffic dat op haar beurt voortspruit uit een initiatief van NEA Transportonderzoek en -Opleiding. Social Traffic wil Nederland 'mobieler, schoner, maar vooral leuker' maken. Easy-Rider wordt gesteund voor onder andere Rabobank en KPN, ondernemingen die volgens woordvoerder Meijer de komende tijd een rol kunnen spelen bij de verdere uitbouw van het initiatief.
Met flexibiliteit en korte-termijnafspraken onderscheidt Easy-Rider zich volgens Meijer van andere, veelal gestrande carpool-initiatieven. Keerzijde van de medaille is dat Easy-Riders minder op vastigheid zijn ingesteld. Net als bij het liftpubliek zijn meerijders en meenemers wat ondernemender en avontuurlijker ingesteld. 'Doorbreek de sleur' is dan ook een van de motto's. 'Met Easy-Rider zullen dan ook eerder wat spannende contacten totstandkomen dan bij mensen die op weg naar hun werk een collega meenemen die ze de rest van de dag ook al zien', aldus Meijer. 'Je moet niet bang zijn om ook eens andere mensen tegen te komen.'
Kosten
Pluspunt voor Easy-Riders is dat de centrale organisatie hen een hoop gedoe uit handen neemt, zoals de afrekening. Meerijders betalen per rit één euro aan de organisatie plus 0,15 euro per km (minimaal 10 km) Daarvan krijgt de rijder (belastingvrij) 0,10 euro. Rijder en meerijder stellen met dit systeem hun belastingvrije werkgeversvergoeding van 0,18 euro overigens niet in de waagschaal. Verder verdienen deelnemers 'social miles' waarmee bijvoorbeeld een zuinige auto bij elkaar gespaard zou kunnen worden.
Reactie plaatsen •