‘Ruit’ om Eindhoven in zicht
De eerste tracé-voorstellen voor het voltooien van de ‘ruit’ van verkeerswegen rond Eindhoven- Helmond tot aan Veghel zijn bekendgemaakt door de stuurgroep Brainport Oost, waarin rijk, provincie, gemeenten en Waterschappen participeren. Deze tracévoorstellen vormen samen een Noordoostcorridor en bestaan uit het opwaarderen van de N279 tussen Veghel en Asten en de aanleg van een nieuwe weg tussen Ekkersrijt en de N279.
Deze alternatieven voor de Noordoostcorridor worden nu verder onderzocht en uitgewerkt op effecten voor verkeer, geluid, natuur en water op basis van een MER-procedure. Hiermee komt de ‘ruit om Eindhoven’ een stap dichterbij. Door de de verbindingsweg worden bedrijven en gemeenten in de Brainportregio beter bereikbaar. Daarnaast hebben bewoners van Eindhoven-Oost, Helmond en Veghel minder verkeersoverlast doordat de verkeersstromen worden aangepakt, waaronder bepaalde routes langs de dorpen. Ook krijgt de ontwikkeling van natuur, water en recreatie meer ruimte, doordat er minder verkeer rijdt door het Rijk van Dommel en Aa. Uitgangspunt voor de verbinding is dat het een regionale weg met 2x2 rijstroken wordt met ongelijkvloerse aansluitingen en een snelheidslimiet van 100 km/uur.
Interactief proces
De alternatieven zijn het resultaat van een interactief proces met bewoners, maatschappelijke en natuurorganisaties, bedrijven en overheden uit de regio. Zij hebben de afgelopen maanden hun ideeën ingebracht over de mogelijke tracés en bijhorende kwaliteiten en kansen.
De alternatieven zijn globaal en worden in de loop van 2013 concreter. Enige verschuiving van de ligging van de traces is nog mogelijk. Er zijn zeven extra aandachtspunten vastgesteld die nader worden bekeken en geanalyseerd op bijvoorbeeld hun effecten voor het milieu en op de omgeving in de MER.-procedure. Ook staat aangegeven op welke locaties niet-maaiveldliggingen worden onderzocht, als uitvloeisel van de afspraken die zijn vastgelegd in het Bereikbaarheidsakkoord Zuidoostvleugel BrabantStad. Op enkele locaties wordt hoofdinfrastructuur gekruist, zoals een kanaal of een spoorweg. Daar worden zowel een onderdoorgang als een brug onderzocht. Voor alle andere gevallen is maaiveldligging het uitgangspunt voor het onderzoek. Uit onderzoek kan blijken dat andere liggingen beter zijn.
Uitvoering
In het voorjaar 2013 worden de hoofdkeuzes voor het tracé gemaakt, op basis van de uitkomsten van de nadere onderzoeken. Daarnaast worden de financiële middelen onderzocht in een businesscase. Provinciale Staten nemen volgens planning eind 2014 een definitief besluit. Daarna kan begonnen worden met de uitvoering van de verkeersmaatregelen; naar verwachting vanaf 2017. De uitvoering van het pakket ruimtelijke maatregelen start al eerder, naar verwachting vanaf 2013.
Reactie plaatsen •