Royal HaskoningDHV realiseert eerste afgezonken tunnel in Brazilië
De tunnel zorgt voor een directe verbinding tussen de steden Santos en Guarujá, gelegen aan beide zijden van de toegangsgeul tot de belangrijkste haven van Brazilië.
Een brug was geen optie vanwege de kosten en de negatieve impact ervan op de stad. De tunnel ontlast de huidige ferry-verbinding voor personenverkeer en levert het vrachtverkeer van en naar de haven, dat nu 50 kilometer om moet rijden, een flinke reistijdverkorting op.
Primeur voor Brazilië
In Nederland zijn al meerdere afgezonken tunnels gerealiseerd: onder andere de Tweede Coentunnel, de Tweede Beneluxtunnel, en twee tunnels in het tracé van de HSL-Zuid bij Barendrecht en Dordrecht. Ook op diverse andere plaatsen in de wereld zijn afgezonken tunnels in aanbouw. In Brazilië zal Royal HaskoningDHV het ontwerpproces sturen en inhoudelijk begeleiden.
Tunnelexpertise
Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos werken al 25 jaar samen in de v.o.f. Tunnel Engineering Consultants (TEC) aan grote internationale tunnels. Actuele afgezonken tunnelprojecten zijn ondermeer de Fehmarnbelt tussen Denemarken en Duitsland (19 km tunnel), de Busan-Geoje Link in Zuid-Korea (3,4 km tunnel), de Hongkong-Zhuhai-Macau Link in China (6 km tunnel) en de Coatzacoalcos in Mexico (1,5 km tunnel).
Auteur: Joske van Lith
De zeehaven in Santos, waar de afgezonken tunnel wordt gerealiseerd
Reactie plaatsen •