Rotterdamse verkeersmarinier houdt de stroom gaande
Gewapend met laptop en mobieltje ontwart hij verkeersknopen. Of, beter nog, hij weet die voortijdig te voorkomen, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden, bouwactiviteiten of evenementen. Dat is in een notendop het werk van Rotterdams 'verkeersmarinier' Hans Goosens. Sinds een jaar fietst hij, dankzij zijn vrijgestelde positie (want rechtstreeks opererend onder het college van burgemeester en wethouders), figuurlijk gesproken dwars door de organisatie.
Deze bijzondere positie verleent Goosens en twee medewerkers de mogelijkheid om binnen de ambtelijke organisatie dwarsverbanden te leggen. Dat kan variëren van afzettingshekjes bij wegopbrekingen na vier uur 's middags, even aan de kant zetten zodat de avondspits er geen onnodige hinder van ondervindt, tot het noodzakelijk afsluiten van een deelgemeente wegens gecombineerd onderhoud aan de stadsverwarming en andere werkzaamheden.
Mensen over de muurtjes van hun eigen ambtelijk onderdeel leren kijken, zo kan het werk van Goosens worden getypeerd. Na één jaar de balans opmakend, signaleert hij dat zijn missiearbeid bepaald vruchtbaar is. 'Ik merk bijvoorbeeld dat collega's van Gemeentewerken ons vóór proberen te zijn en spontaan melden dat ze die afzettingshekjes al weg hebben gehaald.'
Een accent in het werk van het team verkeersmariniers ligt op bijzondere situaties. 'In 80 procent van de gevallen bij wegenonderhoud, evenementen en bouwactiviteiten worden er wel maatregelen voor de verkeersdoorstroming genomen. Mijn taak is dat percentage wat verder op te vijzelen. Soms kan al met kleine maatregelen veel verkeerscongestie vermeden worden.'
Waar het, ondanks pro-actieve maatregelen en veel communicatie met betrokken diensten, toch nog onverwachts mis loopt (bijvoorbeeld bij een verkeersongeval) wil Goosens ook snel in kunnen grijpen. Daarvoor zijn beelden en handen op straat nodig. Voor het eerste komen (vooralsnog) tien camera's op gevoelige locaties waardoor de verkeersmarinier à la minute vast kan stellen wáár maar vooral ook waarom het verkeer ergens stagneert of vastloopt. Om daar snel een mouw aan te kunnen passen zijn extra 'handen op straat' nodig. Bij Stadstoezicht wordt hiervoor nu 20 medewerkers (die om allerlei redenen voor de gemeente toch al op straat zijn) klaargestoomd om in zulke situaties opgetrommeld te kunnen worden zodat ze met de status van verkeersregelaar handelend op kunnen treden, bijvoorbeeld door het verkeer bij knelpuntsituaties op te zwaaien.
Breekijzer, smeerolie, breinaald of desgewenst saté-prikker... Om metaforen zit Goosens niet verlegen als hij zijn werk wil kenschetsen. Belangrijker is het feit dat zijn werk binnen de organisatieonderdelen van de stad geaccepteerd en gehonoreerd wordt, zo stelt hij inmiddels vast. En nog belangrijker: dat daadwerkelijk verkeersstagnaties in de praktijk waar mogelijk worden voorkomen of geminimaliseerd.
Na één jaar arbeid als verbindingsofficier en verkeersmarinier tegelijk, is de balans voor Goosens op dit moment daarmee positief. Formeel eindigt zijn opdracht medio 2010. Aan het nieuwe college is het dan vast te stellen of de functie een blijvertje wordt of niet.
Reactie plaatsen •