Rotterdam wacht niet onnodig voor rood
Verkeerslichten op een kruispunt zijn in Nederland zo op elkaar afgestemd dat conflicterende richtingen nooit tegelijkertijd groen licht geven. De tijd tussen twee richtingen heet de ontruimingstijd. Ofwel, de tijd tussen het rood worden voor de richting die het kruispunt verlaat en het groen voor de richting die op het kruispunt aankomt. In Rotterdam is een proef uitgevoerd om deze tijd te verkorten.
Uit de berekening van de op- en afrijtijden kan een (berekende) negatieve waarde voor de ontruimingstijd komen. Bij deze negatieve ontruimingstijden zou het oprijdende voertuig dus eerder kunnen starten. Technici noemen dit Intergroen: het benutten van deze negatieve ontruimingstijd en sneller groen geven wanneer dat kan.
Steekproef
Rijkswaterstaat en Grontmij voerden met behulp van microsimulatie een steekproef uit op representatieve kruispunttypen. Hieruit bleek dat er genoeg ruimte in ontruimingstijden zit om richtingen sneller groen te geven, met inachtneming van de richtlijn voor ontruimingstijden. Ook in praktijk werd het idee getest. Zo is het Churchillplein in Rotterdam met Intergroen ingericht. De gemeente Rotterdam is tevreden met deze manier van regelen; er kwamen geen klachten van weggebruikers.
Veiliger kruispunten
Grontmij heeft met de pilot Intergroen in de gemeente Rotterdam bewezen dat stoplichten op een kruispunt prima zeer kort na elkaar groen kunnen zijn. Automobilisten staan korter voor rood licht en hoeven nooit meer onnodig lang te wachten. De verwachting is verder dat met Intergroen minder door rood wordt gereden en kruispunten daardoor veiliger worden. Grontmij werkt de komende tijd verder aan Intergroen.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •