Rotterdam pakt werkzaamheden crossmediaal aan
Op het verkeersplein aan de voet van de Euromast worden de verkeerslichten vervangen en onveilige punten (black spots) aangepakt. Dagelijks rijden zo’n 35.000 voertuigen op het bovenplein van 7.00 tot 19.00 uur. Omdat het tijdschema strak en uitstel niet mogelijk is, kiest de gemeente Rotterdam voor de crossmediale mobiliteitsaanpak.
Doel is om 10 procent reductie in de spits te realiseren. Met de slogan ‘Reis slim, reis anders’ worden ondernemers/burgers gevraagd tijdelijk anders te reizen. Diverse afdelingen binnen de gemeenten werken samen om dit te organiseren.
Crossmediale mobiliteitsaanpak
Op de website www.dfbereikbaar.nl kunnen weggebruikers informatie vinden over de kaart, vertraging van het ov, blogs, weerinfo en webcams. Daarmee kunnen ze kiezen hoe ze kunnen reizen en files kunnen vermijden. Ook is omwonenden via een enquête gevraagd naar wensen, knelpunten en mogelijkheden het plein met de auto te mijden. Hierdoor zijn de betrokkenen ambassadeurs geworden die de middelen hebben bepaald hoe er crossmediaal gecommuniceerd wordt.
Meerwaarde
Meerdere mediakanalen vullen elkaar aan en ondersteunen binnen één en dezelfde campagne. Doel is om de reiziger minimaal 3 keer te confronteren met de slogan op 3 verschillende crossmediaproducten met minimale middelen.
Eerdere pilot
Een eerdere pilot met crossmediale communicatie leverde bij de reconstructie van de Tjalklaan 20% reductie op van autoverkeer in de spits en een vermelding in het boekje ‘best 100 practices bij minder hinder op de weg’.
Auteur: Joske van Lith
Rotterdam zet de site www.dfbereikbaar.nl in om wegwerkzaamheden crossmediaal aan te pakken
Reactie plaatsen •