Rotterdam mengt zich in Duitse verkeerspolitiek
Het Havenbedrijf Rotterdam, de deelstaat Rijnland-Palts en de havenbedrijven Ludwigshafen/Rheinland-Pfalz hebben een Gemeenschappelijke Verklaring ondertekend. Hierin spreken zij af om samen de ontwikkeling van de stromen tussen Rotterdam en Rijnland-Palz te benaderen, samen de binnenvaart en het gebruik van LNG in het goederenvervoer te stimuleren en om samen op te trekken in de Duitse verkeerspolitiek.
Tussen Rotterdam en Rheinland-Pfalz gaat jaarlijks 17 miljoen ton heen en weer, vooral per binnenschip. Dat is 15% van alle goederen tussen Rotterdam en Duitsland. Er zijn al acht terminals in de deelstaat aangesloten InlandLinks, het Rotterdamse achterlandnetwerk voor containers.
Steviger positie
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft zich de afgelopen jaren ingespannen om de vier Duitse deelstaten langs de Rijn meer met elkaar en met Rotterdam te verbinden. Zij delen belangen zoals verschuiving van lading naar spoor en binnenvaart en investeringen in infrastructuur. Een sterke band met de Rijncorridor geeft Rotterdam ook een steviger positie in de Duitse politiek.
Toename containerstroom
De goederenverkeerscorridor tussen Rotterdam en Genua is één van de belangrijkste van Europa en loopt over en langs de Rijn, dwars door Rijnland-Palts. Het Havenbedrijf Rotterdam, de deelstaat Rijnland-Palts en de havenbedrijven Ludwigshafen/Rheinland-Pfalz gaan regelmatig informatie en ervaringen uitwisselen om beter op de toenemende goederenstromen op de Europese noord-zuid verkeersassen in te kunnen spelen.
Bron: Portofrotterdam
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •