Rotterdam beproeft 'koud asfalt'
Dit lage temperatuurasfalt dat wordt geproduceerd bij een temperatuur tussen 100 en 130 graden in plaats van de gebruikelijke 170 graden. Hiermee wordt de CO2-uitstoot en het energiegebruik door de asfaltcentrales verminderd.
Op het proefvak past Dura Vermeer de zelfontwikkelde asfaltsoorten Ecopave H en W toe. Deze zorgen voor een CO2-reductie tussen de 15% en 25%. Met het initiatief voor de aanleg van een proefvak geven Dura Vermeer en gemeente Rotterdam samen invulling aan duurzaam bouwen.
Proefvak
Het proefvak, verdeeld in drie vakken, is 4245 m2 groot. Vak één wordt aangelegd volgens het bestek: de onder- en tussenlagen worden ingevuld door steenslagasfaltbeton. Bij vak twee en drie worden de onder- en tussenlagen vervangen door lage temperatuur asfalt.
Onderzoek
Dura Vermeer, gemeente Rotterdam, Agentschap NL, Universiteit Twente, M+P en Intron hebben onderzoek gedaan naar de emissies, de verwerkbaarheid van het asfalt, de CO2 reductie en de levenscyclusanalyse. Functionele proeven hebben aangetoond dat het lage temperatuur asfalt kwalitatief gelijkwaardig is aan normaal asfalt.
Auteur: Joske van Lith
Dura Vermeer gaat in Rotterdam een proefvak aanleggen met 'koud asfalt'
Reactie plaatsen •