Rotonde Doseer Installatie (RDI) kan doorstroming verbeteren
Door turborotondes te voorzien van een Rotonde Doseer Installatie (RDI) kan de doorstroming verbeteren en de capaciteit worden vergroot. Dit blijkt uit het afstudeeronderzoek van Bob Granneman (student TUDelft) dat hij uitvoerde bij ingenieursadviesbureau Witteveen+Bos.
Turborotondes maken kruisingen verkeersveiliger, omdat er weinig conflictpunten zijn en de snelheid van het verkeer laag is. Met een RDI kunnen ook meer kruispunten met verkeerslichten vervangen worden door rotondes.
Rotonde Doseer Installatie (RDI)
Een RDI is een tweekleurig verkeerslicht dat geplaatst wordt op de hoofdstroom richting de rotonde. De RDI is een doseerinstallatie die de hoofdstroom naar een rotonde clustert, zodat het verkeer vanaf de zijstroom makkelijker de rotonde op kan rijden. De doseerinstallatie wordt alleen ingeschakeld als de wachttijd op één van de zijwegen te groot wordt.
Betere doorstroming
Tegen de verwachting in, blijkt dat door het toepassen van een RDI ook de hoofdstroom een lagere verliestijd kan hebben. Dit betekent dat alle richtingen profiteren van een betere doorstroming. Uit verkeerssimulaties blijkt dat met het toepassen van een RDI de totale capaciteit van een turborotonde tot 10 procent groter is. De verliestijd voor het autoverkeer kan tot 50 procent afnemen. Op de zijstroom kan zelfs 25 procent meer verkeer passeren.
Auteur: Eveline Korving
Een Rotonde Doseer Installatie zou kunnen bijdragen aan de doorstroming op een turborotonde. (Foto: ANWB/AVD)
Reactie plaatsen •