Rijssen experimenteert met ‘zachte’ betaalvorm
Slagboomparkeren voor de winkeldeur kan ongewenste langparkeerders verdrijven en tegelijk de omzet bevorderen. Dat blijkt uit een parkeerexperiment in het Twentse Rijssen, waar sinds zomer vorig jaar voor de eerste anderhalf uur een nultarief is ingevoerd. Deze 'zachte' vorm van betaald parkeren kan een tussenstap vormen tussen blauwe zone en eventueel generieke invoering van betaald parkeren.
De slagboom met uitgesteld parkeerregiem werd in Rijssen geplaatst voor een parkeergarage van 160 plaatsen onder een winkel- en appartementencomplex. De garage was tot nu toe onderdeel van de plaatselijke blauwe zone, maar aangezien de handhaving een wassen neus was, leidde dit nauwelijks tot enige regulering. Veel plaatsen, onder meer in de garage, werden bezet gehouden door bewoners en andere langparkeerders.
Algehele invoering van betaald parkeren is op dit moment in Rijssen nog een brug te ver. Wel kan het aan de orde komen als de gemeente in navolging van Nijverdal (gemeente Hellendoorn) besluiten neemt over realisering van het centrumplan. Betaald parkeren kan dan een optie zijn, meent onderzoeker R. ter Avest van Bureau Goudappel Coffeng, wanneer binnenstadsfuncties worden toegevoegd, een nieuw gemeentehuis wordt gebouwd en de bijbehorende parkeervoorzieningen worden geëxploiteerd.
Het langparkeren in de garage onder de Dirk van den Broek-supermarkt in Rijssen daalde na de komst van de slagboom tot zeven procent bij een nagenoeg gelijkblijvende bezettingsgraad. De doorstroming steeg met 20 à 25 procent. De maatregel lijkt Dirk van den Broek intussen geen windeieren te leggen; de omzet nam toe, terwijl de parkeerdruk terugliep bij naburige maar iets minder centraal gelegen supers als Albert Heijn en Konmar. Of dit helemaal het resultaat is van de parkeermaatregel, is echter de vraag. Ter Avest houdt er rekening mee dat de prijzenoorlog tussen de supermarkten ook tot de verschuivingen kan hebben bijgedragen.
Hoe dan ook, een gefaseerde of getrapte invoering van betaald parkeren à la Rijssen kan zijns inziens uitkomst bieden aan meer blauwe-zone-gemeenten met rond de 30.000 inwoners die op de wip zitten voor invoering van betaald parkeren.
Volgens juridisch medewerker L. Dekkers van de gemeente Rijssen zijn er drie opties voor de toekomstige parkeerordening: behoud van de blauwe zone met serieuze handhaving, algemene invoering van betaald parkeren of verdere toepassing van de 'Van den Broek'-variant op andere afgesloten of anderszins controleerbare terreinen.
Reactie plaatsen •