RijnGouwelijn verder op de rails
Ruim een jaar nu duurt de proef met de RijnGouwelijn, waarbij zowel trams (light-railmateriaal) en treinen gebruikmaken van hetzelfde spoor. Alles wijst erop dat de proef verlengd kan worden. De planstudie wordt momenteel door het rijk beoordeeld en de vraag is hieraan gekoppeld om voor 233 miljoen de RijnGouwelijn-Oost verder te ontwikkelen. Hiermee zou het eerste light-railproject in Nederland waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaand spoor én door de binnenstad wordt gereden, een nieuwe fase ingaan.
De planstudie, die nu ter goedkeuring voor ligt aan het rijk, heeft betrekking op het oostelijk deel van de RijnGouwelijn, het gedeelte tussen Gouda, Alpen aan den Rijn, de binnenstad van Leiden tot aan het transferium ’t Schouw bij Leiden. De uitvoering hiervan is geraamd op 233 miljoen euro, waarvan eenderde van de provincie en tweederde van het rijk zou moeten komen. Langs dit deel van de RijnGouwelijn komen 21 haltes. Dit betekent dat er zo’n veertien nieuwe haltes bijkomen: zeven in de binnenstad van Leiden en zeven op andere plaatsen langs het traject, waaronder nieuwe haltes in Alphen aan den Rijn, Boskoop, Gouda, Waddinxveen en Zoeterwoude.
Het projectbureau RijnGouwelijn is niet ontevreden over de manier waarop de lijn in de onlangs verschenen Nota Ruimte is opgenomen. Een uitgangspunt in deze nota - beter benutten van weg en spoorinfrastructuur - wordt ondersteund door de ligging en structurerende werking van de RijnGouwelijn. In het provinciaal rapport ‘De lijn, de Gouwe en de Oude Rijn’, dat is geschreven als advies voor de Nota Ruimte, is eveneens de nadruk gelegd op de structurerende werking van de lijn. ‘We zijn in het advies ingegaan op de betekenis van de lijn voor de verstedelijking in de omgeving, voor de landschappelijke structuren en voor de voorzieningen rondom de haltes. Die uitgangspunten uit ons advies zien wij voor een deel herkenbaar terugkomen in de Nota Ruimte’, aldus projectleider Lensink.
Voor het westelijke deel van het traject, tussen transferium ’t Schouw en Katwijk aan Zee en Noordwijk aan Zee, is de tracékeuzestudie, inclusief de inspraakronde, al afgerond en is een start gemaakt met het laatste deel van de Milieu Effecten Rapportage (MER). Dit traject komt zeer waarschijnlijk te lopen langs militair vliegveld Valkenburg. Nu minister van defensie Kamp heeft aangekondigd dit vliegveld te willen sluiten, nemen de kansen voor dit traject van de RijnGouwelijn verder toe. Het vliegveld zal immers plaatsmaken voor woningbouw, waardoor de vervoerswaarde van de lijn verder toeneemt. Dit tracé zou eveneens zo’n twintig haltes moeten krijgen. De gesprekken met NS en het rijk over de uitbreiding van de proef naar dit traject zijn in volle gang.
Het projectbureau is tevreden over de ontwikkelingen van afgelopen jaar. Na een lange voorbereidingstijd en het verhelpen van enkele kinderziektes, liep de proef op het traject tussen Alpen aan den Rijn en Gouda al vrij snel redelijk goed. Na enkele aanpassingen bleek de lijn ook aan de veiligheidseisen te voldoen en een klanttevredenheidsonderzoek gaf aan dat 45 procent van de reizigers op dit traject liever met het light-railmateriaal reist, terwijl 29 procent liever de bekende gele trein neemt. Onderzoek gaf aan dat de totale RijnGouwelijn een goede ov-bereikbaarheid kan realiseren van zo’n 78.000 reizigers per dag, vergelijkbaar met de metrolijn van Amsterdam.
Reactie plaatsen •