Rijnbrug Rhenen krijgt extra rijstrook
De Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren krijgt een derde rijstrook om de doorstroming over de brug en de N233 te verbeteren. Er wordt onderzocht of dit een vaste derde rijstrook wordt of een tidal flow. Een tidal flow is een ‘tijdelijke wisselstrook’: afhankelijk van de verkeersdruk kan de rijrichting van deze extra strook gewisseld worden. De extra rijstrook is een eerste stap in een plan dat op de lange termijn de bereikbaarheid van de regio’s Foodvalley en Rivierenland moet verbeteren.
Dit hebben de provincies Utrecht en Gelderland, Rijkswaterstaat, de regio’s Food Valley en Rivierenland en de gemeentes Buren, Neder-Betuwe, Veenendaal, Wageningen, Ede en Rhenen samen besloten. De provincies Utrecht en Gelderland hebben toegezegd bij te dragen in de kosten. Samen met de gemeentes zal worden gekeken naar aanvullende financieringsmogelijkheden.
Bereikbaarheid verbeteren
De aanpak van de doorstroming bij Rhenen is de eerste stap om samen de bereikbaarheid in de regio’s Foodvalley en Rivierenland te verbeteren. Verdere stappen zijn nodig om de regio’s bereikbaar te houden in de toekomst. Op dit moment wordt onderzocht welke maatregelen daarbij nodig zijn. Hierbij wordt niet alleen naar een verkeerskundige oplossing gezocht, maar ook gekeken naar leefbaarheid, verkeersveiligheid, natuur, cultuurhistorie, landschap en economische aspecten. Streven is de rijstrook uiterlijk in 2016 klaar te hebben.
Oplossingsrichtingen bestuderen
Drie oplossingsrichtingen zullen de komende tijd nader worden bestudeerd. De oplossing die het meest oostelijk ligt bevat het doortrekken van de provinciale weg N781 die vervolgens ten westen van Wageningen aansluit op de A15. De oplossingsrichting die ook wel ‘midden’ wordt genoemd richt zich op het verbreden van de huidig N233 tussen A12 en de A15. De derde oplossing is de meest westelijke oplossingsrichting. Hierbij zou tussen de A12 en A15 de bestaande provinciale weg worden verbreed en deels een nieuwe weg worden aangelegd.
Bestuurders van betrokken gemeenten en provincies kiezen deze drie richtingen om verder te onderzoeken. De vierde oplossing, het doortrekken van de rijksweg A30 naar de A15, wordt niet verder onderzocht omdat dit een oplossingsvariant is die een aantrekkende werking heeft op doorgaand verkeer, waardoor ongewenst meer verkeer via de regio gaat rijden. Daarnaast is het een zeer kostbare oplossingsrichting die ook niet rendabel te maken is.
Gezamenlijk convenant
In het najaar kiezen de betrokken bestuurders één oplossingsrichting en bekrachtigen ze die keuze met een gezamenlijk convenant. Daarmee start de tweede onderzoeksfase van het project en kijken we naar inpassing van de gekozen oplossingsrichting. Bij die gedetailleerde uitwerking worden omwonenden betrokken door hun gemeente.
Auteur: Jacques Lorsheijd
De extra rijstrook van de Rijnbrug moet de bereikbaarheid van de regio’s Foodvalley en Rivierenland verbeteren
In het gehanteerde verkeersmodel is er van uitgegaan dat de huidige capaciteit van de rijstroken 1500 mvt/h is. De N233 is echter een 80 km/h weg en de daarbij behorende capaciteit per rijstrook is 1800 mvt/h. De consequenties van deze move zijn navenant niet alleen voor de Rijnbrug maar voor de gehele N233.
Inmiddels is politiek besloten om de Rijnbrug te verbreden van twee naar vier rijstroken met aan beide zijden een fietspad, een verbreding derhalve van 14m naar 28m.
Het moge duidelijk zijn dat de nieuwe Rijnbrug veel meer verkeer zal aantrekken en zal functioneren als een snelle verbinding tussen de A12 en de A15 wat zeker niet in het belang is van de regio en haar burgers.
Hier telt echter enkel en alleen het bedrijfsleven en zijn de belangen van de de burgers ter zijde geschoven.
Kortom, het is maar zeer de vraag of de bestuurlijke beslissing nu eigenlijk wel zo verstandig is.
Ingediend door W.J.Maarschalk… op wo, 01/07/2020 - 15:21
Reactie plaatsen •