Rijkswaterstaat wil ultrastil wegdek
Rijkswaterstaat zet in op de ontwikkeling van ultrastil wegdek. Het streven is een ultrastil wegdek te ontwikkelen dat het geluid met 10 decibel reduceert en een levensduur heeft van 7 jaar.
Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, geeft maandag 20 januari het startsein voor een internationale samenwerking voor de ontwikkeling van een ultrastil wegdek. Inzet van de samenwerking is het gebruik van innovatieve technieken om het geluid te verminderen met een wegdek dat lang meegaat.
Poreus mengsel
Rijkswaterstaat werkt samen met aannemers, ingenieursbureaus en technische universiteiten aan vernieuwende oplossingen voor stiller asfalt. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van kennis uit Japan, waar de eerste proeven met stille wegdekken zijn gedaan. Ook in Nederland zijn er pilots met varianten van stil wegdek uitgevoerd. Met de opgedane kennis en ervaring komt de ontwikkeling van ultrastil wegdek dichterbij, namelijk het poro-elastisch wegdek. Dit wegdek bestaat uit een poreus mengsel van elastisch materiaal (rubber), kleine steentjes en hechtmiddel. Het zogeheten PERS-wegdek (Poro Elastic Road Surface) kan een alternatief bieden voor hoge en kostbare geluidsschermen, of een alternatief voor kostbare maatregelen als een tunnelbak of overkapping van wegen.
Grensoverschrijdende samenwerking
Het project kent een internationale dimensie: naast de Nederlandse inschrijvingen (Heijmans en Dura Vermeer) wordt ook samengewerkt met een Russisch samenwerkingsverband (het bedrijf Unicom in samenwerking met onder meer ‘the Institute of the Chemical Physics of the Russian Academy of Sciences’) en het Zwitserse bedrijf SGS-Intron, dat ook Nederlandse vestigingen heeft. Ook is er een nauwe samenwerking met kennisinstellingen als TU-Delft en TNO. Bovendien is het Europese samenwerkingsverband PERSUADE betrokken, dat eveneens werkt aan de ontwikkeling van een stil wegdek dat geschikt is voor provinciale en gemeentelijke wegen (voor lagere snelheden en zonder vrachtverkeer).
In het laboratorium wordt het komende jaar gezocht naar de ideale mix van steentjes, bindmiddel en rubber, om een stevig en goed wegdek te creëren dat ook de gewenste geluidsreductie tot stand brengt. Vervolgens komt er een proeflocatie en daarna volgen testen op de wegvlakken. Als onderdeel van het ontwikkeltraject wordt een kennisplatform opgericht waarin deelnemende markt- en kennispartijen hun kennis onderling delen.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •