Rijkswaterstaat test superstil wegdek met rubber
Doel is om een geluidreductie van tenminste 8 dB(A) te realiseren. Dat is 4 dB(A) stiller dan het Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) dat nu veelal wordt toegepast op snelwegen. Een onderdeel van de proef is verder het vaststellen van de invloed van de onderliggende laag op de geluidreductie. Een deel van de onderliggende laag bestaat daarom uit het open ZOAB en een deel uit het dichte Steenslag Asfalt Beton (STAB). Daarnaast moet de proef inzicht geven in de aanlegmogelijkheden, de technische haalbaarheid, de beleving van de weggebruiker en de verwachte duurzaamheid.
Omdat het proefvlak moet voldoen aan de normen van de verkeersveiligheid, wordt dit voor de openstelling van het proefvlak - naar verwachting in de week van 16 november - getoetst. Als tijdens de proef blijkt dat het proefvak niet meer voldoet aan de normen, dan wordt het verkeer over een alternatieve route op de verzorgingsplaats geleid.
Het is nog niet bekend hoe lang het wegdek blijft functioneren, omdat dit soort nog niet eerder in Nederland is toegepast. Medio 2010 wordt een eerste tussenresultaat bekend.
Met de innovatieprojecten van SuperStil Wegverkeer (SSW) wil Rijkswaterstaat mogelijkheden onderzoeken om het verkeersgeluid te verminderen. Doel van SSW is om innovatieve producten, maatregelen en processen te bedenken waarmee geluidsreductie aan de bron kan worden gerealiseerd. SSW voert de projecten uit in nauwe samenwerking met marktpartijen en kennisinstellingen.
Auteur: Joske van Lith
Op verzorgingsplaats De Brink langs de A50 bij Apeldoorn is een proefvlak aangelegd met superstil asfalt
Reactie plaatsen •