Rijke oogst uit Sensor City proeftuin
Op 17 april presenteerde het consortium van 14 partijen, Sensor City Mobility, zijn eindrapport. In vier jaar zijn vijf ‘use cases’ uitgewerkt die reizigers voor en tijdens hun reis informeren op basis van sensortechnologie en een voorspellend online verkeersmodel. ‘En dat is gelukt’, zegt Jan Burgmeijer, programmamanager logistiek en mobiliteit bij TNO.
Het grootste knelpunt lag niet in de werking van afzonderlijke componenten, maar in de integratie ervan. Burgmeijer: ‘Zo werkte de communicatie via de OBU en tablet in de auto niet stabiel.’
150 deelnemers testten verschillende diensten, waaronder ‘de parkeerassistent’. Burgmeijer: ‘Een kwartier voordat ik Assen bereik, zoekt het systeem een vrije parkeerplaats, reserveert, navigeert, opent de slagboom en betaalt. Ook ontwikkelden we ‘Smart Routing’: is het druk in Assen dan leidt het Assenaren om via de stad en niet-Assenaren via de omliggende snelwegen. Het ‘Reisalarm’ werkte via de smart phone, gekoppeld aan mijn eigen digitale agenda, en gaf een sein om te vertrekken per ov of auto. Een vierde dienst, de multimodale reisassistent, werkte goed, maar blijkt functioneler in de grotere stadsregio’s.’
Het experiment is nu stopgezet. Wat rest is de sensorinfrastructuur van camera’s, lussen, bluetooth en VRI’s en het online verkeersmodel. De stichting Sensor City ontwikkelt samen met geinteresseerde bedrijven hiermee nieuwe diensten, zoals oplossingen voor verlichting, geluid, en gezondheid, om zo te komen tot een Smart City. Voor deze vervolgprojecten meldde de helft van de deelnemers zich aan. Zij houden daarvoor hun on-board kastje in hun auto.
Klik hier voor het eindrapport van Sensor City Mobility
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •