Om de overgang naar zero-emissiezones voor stadslogistiek in goede banen te leiden, hebben gemeenten, brancheorganisaties en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nieuwe afspraken gemaakt. Met een boetevrije periode, landelijke ontheffingen en extra uitstel voor bepaalde voertuigen krijgen ondernemers meer ruimte om zich aan te passen aan de nieuwe regelgeving.
Rijk en gemeenten maken afspraken over soepele invoering zero-emissiezones

Foto: Shutterstock
Sinds 1 januari 2025 hebben de eerste 14 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd, en ongeveer 15 andere gemeenten zullen dit de komende tijd doen. In deze zones zijn alleen uitstootvrije bestelauto’s en vrachtwagens toegestaan, een maatregel die bijdraagt aan schonere lucht en minder CO₂-uitstoot. De invoering roept echter zorgen op bij ondernemers, vooral met betrekking tot de haalbaarheid van de overstap naar elektrisch vervoer. De afspraken die nu zijn gemaakt, moeten deze zorgen deels wegnemen en ondernemers extra tijd en duidelijkheid bieden.
Gecoördineerde aanpak voor ondernemers
Een van de maatregelen is een boetevrije periode van minimaal zes maanden, waarbij gemeenten de mogelijkheid krijgen deze termijn te verlengen als dat lokaal nodig is. Dit geeft ondernemers de kans om zonder directe sancties ervaring op te doen met de nieuwe regels en eventuele knelpunten in de transitie aan te pakken.
Daarnaast wordt een wetswijzigingstraject gestart om bestelauto’s met emissieklasse 6 een jaar langer toegang te geven tot zero-emissiezones. Dit betreft bijna 46 procent van de bedrijfsbussen en voorkomt dat een groot aantal ondernemers op korte termijn voor problemen komt.
Verder komt er een landelijke regeling voor ontheffingen, waardoor ondernemers met aantoonbare bedrijfseconomische redenen of problemen door netcongestie op een uniforme manier ontheffing kunnen krijgen. Dit voorkomt dat er per gemeente verschillende regels gelden, wat de transparantie en uitvoerbaarheid vergroot.
Balans tussen duurzaamheid en werkbaarheid
Staatssecretaris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat onderstreept het belang van een evenwichtige aanpak: “We willen schonere binnensteden en minder uitstoot, maar moeten ook zorgen dat ondernemers niet onnodig klem komen te zitten. Door deze afspraken zorgen we voor een werkbare overgangsperiode zonder afbreuk te doen aan onze klimaatdoelen.”
Met deze afspraken wil het ministerie de invoering van zero-emissiezones in samenspraak met gemeenten en het bedrijfsleven verder stroomlijnen. De komende periode wordt bekeken hoe de uitvoering verloopt en of verdere aanpassingen nodig zijn om een soepele overgang naar emissievrije stadslogistiek te waarborgen.