Revolutionaire deelmobiliteit in vervoerslandschap
“Een deeleconomie op lokaal niveau, bijvoorbeeld om de heggenschaar van de buurman te lenen, is nu al zichtbaar binnen BuurtApps. Wij verwachten dat dit proces ook een weg gaat vinden naar de mobiliteit, waarbij zowel bedrijven als particulieren tijdelijke aanbieders zijn van vervoermiddelen, ritjes of stallingsmogelijkheden.”
Krachtige app
“Gebruik je je e-bike alleen op dinsdag, woensdag en donderdag? Dan stel je je stalen ros de rest van de week beschikbaar voor de buurt. De ‘Uberende’ taxichauffeur biedt dan geen ritjes meer aan, maar zitplaatsen, waarbij een krachtige app vraag en aanbod afstemt bij de locatie van de taxi op dat moment. Woon je zelf in een gebied met betaald parkeren, maar heb je een eigen oprit die gedurende de dag leeg staat? Dan verhuur je die ruimte online tijdens kantooruren aan een aantal vaste afnemers. Zo zorg je ook nog eens voor een stukje sociale controle bij je woonhuis.”
Economisch voordeel is alternatief rekeningrijden
“Als dit alles gemeengoed is geworden zal zelfs de meest verstokte automobilist open gaan staan voor het delen van de zelfrijdende auto, welke op afroep klaar staat in de buurt en geruisloos invoegt op een letterlijke ‘digitale snelweg’. Sommigen zullen hierbij de voorkeur blijven geven aan de eigen mobiele privéruimte. De economische impuls van ‘voordeel’ wordt dan een positief alternatief voor het negatieve begrip ‘rekeningrijden’.”
Faciliteerders
“Binnen deze gedeelde wereld zullen we ook steeds meer stilstaan bij de rol van de voetganger, onder meer omdat alle gedeelde diensten zich meer en meer binnen loopafstand aanbieden. Wij zien onze rol hierbij vooral als ‘faciliteerders: erop toezien dat binnen de infrastructuur de deelmobiliteit ten volste ondersteund wordt.”
Platform deelmobiliteit
“Een ander belangrijk aandachtsgebied is het online platform waarop de deelmobiliteit aangeboden gaat worden. Naar verwachting zal de overheid hier een sturende rol opeisen, maar delen van het netwerk zullen ongetwijfeld onafhankelijk te exploiteren zijn, met openbare aanbestedingen voor de minder rendabele onderdelen van het deelsysteem.”
Verkeerskundigen
“Binnen dit hele proces is er voor verkeerskundigen werk genoeg, want de ‘wie-wat-waar-wanneer-waarom-vraag' zal veelvuldig aan bod komen, met gedegen verkeersonderzoek naar het op de juiste manier aanbieden van mobiliteit op maat.”
Auteur: Ruben Loendersloot
Ruben Loendersloot, eigenaar Loendersloot Groep
Reactie plaatsen •