RET test met e-Busz emissieloos rijden Rotterdam
De RET test gedurende twee jaar een revolutionaire elektrisch aangedreven stadsbus. De e-Busz is 17 juni officieel overgedragen aan de RET en rijdt vanaf september tussen station Zuidplein en Centraal Station (lijn 44). Door extern instelbare GPS-technologie kan de vervoerder vooraf bepalen waar de e-Busz langdurig elektrisch rijdt. Met deze innovatie kan worden vastgesteld welke gedeeltes van een buslijn emissieloos afgelegd kunnen worden en genieten bewoners en reizigers van schoon, stil en duurzaam busvervoer.
De grote elektrische actieradius (tot 4 uren) van de e-Busz is mogelijk door twee speciaal ingebouwde wielnaafmotoren die veel efficiënter (tot 50 procent) zijn dan diesel- of hybride motoren. Het stimuleren van duurzaam openbaar vervoer is een van de vele initiatieven waarmee de stad en de regio Rotterdam hun klimaatdoelstelling voor 2025 wil realiseren. In dat jaar moet de CO2-uitstoot in de stad zijn gehalveerd en wil Rotterdam 100 procent klimaatbestendig zijn.
De e-Busz (www.e-busz.nl), een initiatief van de Stichting NEMS, draait mee in een tweejarige pilot voor innovatieve bussen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De bus is het resultaat van een breed samenwerkingsverband van VDL Bus & Coach (Citea), RET, e-Traction (wielnaafmotor ), stadsregio Rotterdam, Rotterdam Climate Initiative, Hogeschool Rotterdam, Rabobank, Eneco (leverancier groene stroom en elektrische infrastructuur) en het ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Auteur: Jacques Lorsheijd
De e-Busz die in september in Rotterdam gaat rijden
Reactie plaatsen •