Reizigerswensen verwerkt in nieuwe Arriva-treinen
Op 14 september is het definitieve treinontwerp van de nieuwe Arriva-treinen bepaalt door belangrijke adviesorganen zoals het Regionaal Overlegorgaan Consumenten belangen Openbaar Vervoer (ROCOV), Reizigersorganisatie Rover, de ouderenbond en de algemene Nederlandse gehandicapte organisatie (Ango). De 24 gloednieuwe treinen gaan vanaf december
In de fabriekshallen van treinenbouwer Stadler in Bussnang te Zwitserland werd door een speciale afvaardiging uit de regio Achterhoek Rivierenland hard gewerkt aan alle definitieve beslissingen over het ontwerp. Nu het ontwerp is bepaald en definitief is bevroren (designfreeze), gaan de treinen in productie. Medio september 2012 rolt de eerste trein van de band.
Designfreeze
Extra schermen op de transparante tussenwanden in de treinstellen, afgeronde treden met gele signaalkleuren, een 1e klas compartiment met grijze stoelen en rode hoofdsteunen. Een 2e klas compartiment met blauwe stoelen en blauwe hoofdsteunen. Op de vloer een fietsmarkering in de vorm van een donker grijs vlak met een witte fietssticker, die aangeeft waar de fietsen mogen worden geplaatst. Handvatten en stangen in een opvallend gele kleur waar reizigers zich goed aan vast kunnen houden en grijze displays voor foldermateriaal en ronde jassenhaakjes. Dat is de uitkomst van de designfreeze.
Kennis en kunde
De delegatie uit de regio kregen een beslissende rol in het ontwerp van de treinen omdat zij de wensen van de reizigers uitdragen. Daarnaast creëert het gezamenlijk vaststellen van het treinontwerp een persoonlijke betrokkenheid en past het tevens goed bij de transparante werkwijze van Arriva, die zich kenmerkt door het luisteren naar onze reizigers, volgens Anne Hettinga, algemeen directeur Arriva Nederland.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •