Reissaldo terugvragen wordt eenvoudiger
Onlangs werd bekend dat zo’n 5 miljoen euro, dat nog op verlopen OV-chipkaarten staat, niet word teruggevraagd. In reactie daarop heeft staatssecretaris Dijksma met alle vervoerders en Translink, het bedrijf achter de chipkaart, dat geld terugvragen voortaan gratis en makkelijker wordt.
Voorheen moesten reizigers 1 euro betalen om geld op een nog actieve kaart terug te kunnen krijgen. Deze transactiekosten moeten verdwijnen en kaartautomaten en websites moeten daarop worden aangepast. Het bedrag van 5 miljoen euro moet geïnvesteerd in het vereenvoudigen van het proces.
Restsaldo
In de algemene voorwaarden van de OV chipkaart staat dat terugvragen van restsaldo op een verlopen kaart tot een jaar na de vervaldatum kan. Volgens Translink is een bedrag van 5 miljoen euro nog niet door reizigers geclaimd. Omdat dit vaak om anonieme chipkaarten gaat, is het voor het bedrijf onmogelijk het bedrag automatisch terug te storten.
Reizigers vragen hun geld niet terug omdat ze het bedrag te laag vinden, denken dat het automatisch terug gestort wordt of omdat ze niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om saldo terug vragen. Dat blijkt uit onderzoek van vervoerders en consumentenorganisaties. Daaromheeft Dijksma aan Translink en vervoerders gevraagd het proces te versimpelen en het terugvragen van het restsaldo niet enkel op verlopen kaarten, maar ook op actieve kaarten gratis te maken.
Reactie plaatsen •