Regulering elektrische auto vaak nog onduidelijk
De elektrische auto is aan een snelle opmars bezig, daar kunnen we echt niet meer onderuit. Een mooie ontwikkeling, want het is niet alleen financieel aantrekkelijk, maar ook een essentieel onderdeel van de energietransitie. Toch heerst er nog veel onduidelijkheid over de regulering rond elektrisch rijden, zo blijkt in gesprek met onze (potentiële) klanten die op zoek zijn naar een laadpaal voor thuis of zakelijk gebruik.
Door Manfred Klumpenaar (Groenopladen.nl)
Bijtelling blijft omhooggaan & huidige subsidies raken op
Een van de belangrijkste redenen voor de opmars van elektrisch rijden is natuurlijk de gunstige bijtelling voor zakelijke leaserijders. Daarvoor moeten potentiële elektrische rijders die nog twijfelen echter wel snel handelen. Waar de bijtelling immers momenteel nog op 8% staat over de eerste €45.000 van de cataloguswaarde van de auto, zal deze de komende jaren stijgen. Per januari 2021 gaat deze bijtelling niet alleen naar 12%, maar is hij ook nog maar geldig over de eerste €40.000 van de cataloguswaarde. Te vaak merken onze mensen aan de telefoon nog dat twijfelaars hier niet altijd of niet volledig van op de hoogte zijn.
De bijtelling voor elektrische auto’s zal richting 2026 stijgen tot deze op het reguliere niveau zit. Veel mensen zijn er echter niet van op de hoogte dat de bijtelling waar je nu van profiteert wanneer je een elektrische leaseauto gaat rijden voor vijf jaar vast blijft staan. Je betaalt dus vijf jaar lang het bijtellingspercentage dat geldig was op het moment dat je elektrisch ging rijden.
|
Bijtellingspercentage elektrische auto |
Maximaal aandeel van catalogusprijs |
2020 |
8% |
€45.000 |
2021 |
12% |
€40.000 |
2022 |
16% |
€40.000 |
2023 |
16% |
€40.000 |
2024 |
16% |
€40.000 |
2025 |
17% |
€40.000 |
2026 |
22% |
€0 |
Daarnaast ontvangen we nog steeds veel vragen over subsidies op elektrische auto’s. De Rijksoverheid stelde namelijk vanaf 1 juli 2020 een subsidie beschikbaar van €4.000 voor particulieren die een nieuwe elektrische auto kochten, iets wat breed uitgemeten werd in de media en allerlei tv-reclames van automerken. En met succes! De volledige subsidiepot voor deze ‘subsidie Elektrische personenauto’s particulieren (SEPP)’ was namelijk acht dagen later al helemaal leeg, ook tot onze verbazing. Die subsidie is dus niet meer te claimen, al is er wel nog steeds een subsidie beschikbaar voor wie een tweedehands elektrische auto aanschaft welke €2.000 bedraagt. Ondanks dat deze een stuk minder gretig aftrek krijgt, begint ook deze pot op te raken. Er is dus haast geboden voor particulieren die hier nog van willen profiteren.
Mag je zomaar een laadpaal plaatsen?
Veel elektrische rijders willen graag een laadpaal thuis. Logisch ook, want het is gemakkelijk en daarnaast simpelweg goedkoper dan laden via een openbaar laadstation. Deze installeren we natuurlijk graag, maar dit is wettelijk gezien alleen mogelijk op eigen grond. Bovendien mag ook de kabel niet op openbaar terrein liggen, iets dat we toch relatief vaak zien bij huizen waar de auto wel voor de deur geparkeerd is, maar dit toch echt een openbare parkeervoorziening is. De laadkabel ligt in dit geval op de stoep, openbaar terrein dus. De ene gemeente is hierin strenger dan de ander, maar het is onverstandig dit toch te doen. Parkeer je de auto wel op eigen grond en wordt de laadpaal daar ook geïnstalleerd? Dan zijn er geen limitaties.
Ook voor het plaatsen van een laadpaal is overigens binnen bepaalde gemeenten een subsidie beschikbaar. Wij raden aan hiervoor contact op te nemen met de betreffende gemeente voordat je de laadpaal aanschaft.
De openbare parkeerplaats met laadstation
Als je een elektrische auto hebt, mag je dan parkeren bij een parkeerplek met een laadstation? Het lijkt een gemakkelijke vraag met een gelijkend antwoord, maar het antwoord is: soms. Een onduidelijkheid die snel opgelost moet worden, zo vindt ook de EU.
Wat is dan het probleem? Er zijn die verschillende verkeersborden in omloop bij parkeervoorzieningen met een laadstation, maar ze betekenen niet hetzelfde. Onduidelijkheid alom dus. De betreffende borden:
Bord 3 is het enige verkeersbord waar je zomaar mag parkeren als je een elektrische auto rijdt en is ooit bedacht om elektrisch rijden te promoten door een extra voordeel te bieden. Ondanks dat het verschil met bord 2 slechts één woordje is, kan een onoplettendheid je hier zomaar een boete van €90 kosten. Wanneer er geparkeerd wordt bij een parkeervoorziening met bord nummer 2 moet de auto namelijk ook daadwerkelijk gekoppeld zijn met een kabel en aan het laden zijn. Is dat niet het geval, dan sta je hier dus onrechtmatig parkeert. Hetzelfde geldt voor bord nummer 1, waar de tekst vervangen is door een afbeelding. Wij raden daarom tot er duidelijke regulering is aan ook met een elektrische auto enkel te parkeren bij een openbaar laadstation als je ook daadwerkelijk gaat laden.
Ook de Europese Unie vindt dat dit voor te veel verwarring zorgt en werkt aan één eenduidig verkeersbord. Daar wachten we echter al op sinds 2016, hoog tijd voor duidelijkheid dus.
Meer informatie
Handige info en leuke site om je te orienteren.
Ingediend door Leonie op di, 15/12/2020 - 17:26
Reactie plaatsen •