Regiopoorten naar sluiproute per spoor
Veenendaal-De Klomp is het boegbeeld van een nieuwe generatie zogeheten 'regiopoorten' waar de automobilist, vóór hij in de file verzandt, op de trein richting hartje Randstad kan springen. Sinds de 'upgrading' vorig jaar met de aanleg van extra parkeerplaatsen boekte Veenendaal-De Klomp een reizigerswinst van ruim 50 procent.
Vanuit het Gelderse, waar provincies en regio's zich sterk maken voor het nieuwe concept, moeten ook de stations Barneveld-Noord en Geldermalsen de komende twee jaar een landelijke wegwijzerfunctie vervullen voor een landelijke ring van auto/trein-overstapplaatsen rond de Randstad. NS wil daar de komende tien jaar 2 miljard euro in investeren. 'NS focust zich op de wens van de automobilist', klinkt het energiek in een internetvideo over regiopoorten. Nieuwe of bestaande stationslocaties, altijd vliegensvlug bereikbaar vanaf de snelweg en voorzien van moderne faciliteiten - van extra vergaderruimte tot en met kinderopvang, supermarkt en bioscoop - moeten de automobilist voor zijn Randstadreis tot het spoor verlokken.
Tijdwinst zal in veel gevallen de doorslaggevende keuzefactor zijn. Nu al tonen DRIP’s met auto/trein-pictogrammetjes en reistijdvermelding langs de A12 en de A1 welk tijdvoordeel in het verschiet ligt als de automobilist overstapt naar de stations Veenendaal-De Klomp, met bestemming Utrecht, Amsterdam en Rotterdam, of Barneveld-Noord met bestemming Amersfoort.
Enkele jaren terug stond dorpsperronnetje Veenendaal-De Klomp nog model voor het kinderlied ‘Op een klein stationnetje, 's morgens in de vroegte’. Nu is daar in alle vroegte al veel loos sinds vorig jaar het aantal parkeerplaatsen groeide van krap 100 tot het drievoudige. 'Met een extra gebouwde parkeervoorziening is dat op korte termijn uit te breiden tot 500', meldt secretaris Arnoud Leerling van de Taskforce Bereikbaarheid van de samenwerkende Gelderse regio's Vallei, Noord-Veluwe en Rivierenland. In de taskforce werken de regio's samen met NS, Rijkswaterstaat, ProRail en VNO-NCW. 'De parkeerplaats is daar 's ochtends nu al bomvol. Vanaf de A12 kan de automobilist in zes minuten in de trein zitten. Vanaf de A1 naar een trein op station Barneveld-Noord kan in amper drie minuten', aldus Leerling. Voor het laatste station wordt samen met Rijkswaterstaat bestudeerd of als extra lokkertje snelle pendelbussen (over de vluchtstrook) ingezet kunnen worden naar een Amersfoorts bedrijventerrein.
Internetsnelweg
Met de site www.poortennaarderandstad.nl timmeren de Gelderse regio's intussen ook aan de internetsnelweg. Gezond 'eigenbelang' is de deelnemende gemeenten overigens niet vreemd, blijkt uit Leerlings toelichting. Steden als Ede/Wageningen, Barneveld en Geldermalsen willen graag in de Randstadluwte blíjven. Bovendien is een combinatie van goede snelweg- én ov-bereikbaarheid een vestigingsfactor van belang die de lokale/regionale economie alleen maar goed kan doen.
Volgens Leerling kunnen op iets langere termijn ook andere Gelderse autosnelwegensteden, zoals Nijkerk (locatie Corlaer) en Harderwijk (A28), munt slaan uit het NS-ringpoortmotto 'Stap uit de file en ga mee!'. Lokale bereikbaarheid, leefbaarheid en economie kunnen gebaat zijn naarmate meer automobilisten kiezen voor een 'sluiproute per spoor', zoals NS-president-directeur Bert Meerstadt het eerder dit jaar uitdrukte. Concrete, verdere realisatieplannen voor Veenendaal-De Klomp en Geldermalsen worden eind dit jaar gepresenteerd. Realisatie volgt dan in 2009. Voor Barneveld-Noord en Harderwijk/Nijkerk is dat voorzien tussen 2013 en 2015.
Reactie plaatsen •