Regio Twente investeert in verkeer en vervoer
Regio Twente heeft een omvangrijk pakket met subsidies voor verkeer en vervoer in Twente vastgesteld. Het gaat in totaal om een bedrag van bijna 29 miljoen euro. Het betreft investeringen in infrastructuurprojecten, fietsvoorzieningen en de aanleg van busbanen en andere ov-voorzieningen in Hengelo en Enschede. Met de investeringen wil Regio Twente de bereikbaarheid in Twente versterken.
Volgens Theo Schouten, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente, is bereikbaarheid een belangrijke voorwaarde voor de economische ontwikkeling van Twente. Dat geldt voor zowel de steden als de kernen in de landelijke gemeenten. Reden waarom de subsidies ook naar verschillende soorten projecten gaan om verbeteringen ter realiseren voor zowel het woon-werk- en vrachtverkeer, het openbaar vervoer en de fiets.
Regionale Mobiliteitsplan
De subsidies komen voort uit de plannen zoals die zijn vastgelegd in het Regionale Mobiliteitsplan (RMP) van Regio Twente en het gebiedsdocument Twente. Ook passen ze in de Gebiedsagenda Oost-Nederland/Gebiedsdocument Twente en het verkenningsrapport A1 Zone.
In het RMP is een voorname rol weggelegd voor de ontwikkeling van de fietssnelweg (F35) tussen Nijverdal en Glanerbrug en de ontwikkeling van de Innovatiedriehoek (Hart van Zuid in Hengelo - Kennispark in Enschede - gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente). Daarnaast wil Regio Twente ook verkeersknelpunten elders in de regio aanpakken. Daarom zijn omvangrijke subsidies bestemd voor infrastructuurprojecten in ondermeer Rijssen-Holten, Twenterand en Wierden.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •