Regio Amsterdam gaat OV-aanbesteden 'Van deur tot deur'
Op deze door de Fietsersbond georganiseerde bijeenkomst voor de stadsregio kwamen zo’n 40 deskundigen van de wereld van fiets en OV bij elkaar. Doel was vooral innovatieve en slimme ideeën bij elkaar te brengen. Ondanks dat iedereen weet dat fiets en OV een gouden combinatie is, zijn het toch vaak gescheiden werelden. "Waarom niet standaard OV-infra met fietsinfra combineren, dus niet een brug of viaduct bouwen alléén voor bus of trein, maar ook voor de fiets", stelde Martijn Sargentini, adviseur fiets van de stadsregio Amsterdam, voor. Bas van Viegen, verkeerskundige van de gemeente Amstelveen, gaf het voorbeeld van de nieuwe N201 waar naast de busbaan ook een snelfietsroute wordt gebouwd. Wouter Haver van de Fietsersbond afdeling Amsterdam benadrukt dat er winst te behalen is door meer te investeren in de combinatie, in plaats van losse projecten. "Kijk naar hoe je de keten sneller kunt maken."
‘Wrijvingsloze reis’
De conclusie is dat er te weinig met de blik van de reiziger wordt gekeken. Walter Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam geeft het voorbeeld van de ‘last mile’ naar het station. 'In de laatste meters wordt een reiziger steeds onzekerder: kan ik een parkeerplaats voor mijn fiets vinden? Moet ik hollen naar de bus of trein? Ook bij aankomst is er onzekerheid. Kan ik nog een OV-fiets halen? Waar moet ik naar toe? Die onzekerheid is niet wat we willen. We willen een betrouwbare, wrijvingsloze reis.'
Fietsdeelsysteem
Om de keten te verbeteren kunnen ook nieuwe of verbeterde deelfietsprojecten een rol spelen. Waarom geen fietsAirbnb, opperde iemand. Otto van Boggelen van CROW-Fietsberaad zou graag een meer 'open systeem zien, waarbij reguliere fietsverhuurders kunnen aanhaken, zodat je bij verschillende aanbieders terecht kunt met één pasje, liefst een bankpas of een ander pasje dat mensen toch al hebben'.
Aanbesteding
Daarnaast is aanbesteding onderwerp van gesprek. Nu doen OV-bedrijven een aanbieding met een lijnennet. Terwijl de reiziger geen lijnennet nodig heeft, maar een van deur-tot-deur-product. Directeur Anne Joustra van de stadsregio weet dat ook. 'De mobiliteitswereld verandert snel. De tijd is inderdaad echt voorbij dat OV-bedrijven zich alleen maar bezig kunnen houden met hun lijnen. De SRA gaat daarom in de aanbestedingsprocedures meer aandacht besteden aan het verbeteren van de reis van deur tot deur.'
Auteur: Karin Broer
Foto door: Nick_Nick / Shutterstock.com
Reactie plaatsen •