‘Rechtsaf door rood voor fietser leidt ook elders tot fietsende roodrijders’
De in 2012 ingevoerde verkeersregel die fietsers in België toestaat op bepaalde kruispunten door rood licht te rijden om rechtsaf te slaan, zet aan om ook elders door rood licht te fietsen. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de UHasselt.
‘Door de maatregel blijken fietsers sneller geneigd om ook door het rood te fietsen op plaatsen waar dat volgens de wegcode niet is toegelaten. Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties’, zegt onderzoeker Tim De Ceunynck. De resultaten van de studie worden vandaag (24 maart) gepresenteerd op het Fietscongres van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde in Brugge.
Fietsen aantrekkelijker maken
De verkeersborden B22 en B23 laten fietsers op bepaalde kruispunten toe om rechtsaf te slaan of rechtdoor te rijden bij rood en oranje licht. De nieuwe maatregel – sinds 2012 van kracht – is bedoeld om het comfort voor de fietsers te verhogen, de reistijd te verminderen en zo fietsen aantrekkelijker te maken.
‘Tot voor kort was er weinig bekend over de impact van deze nieuwe regel’, zegt Tim De Ceunynck, verbonden aan UHasselt-onderzoeksinstituut IMOB. De onderzoekers peilden daarom bij 768 personen naar hun ‘fietsgedrag’. In een online enquête kregen de deelnemers foto’s van enkele concrete (verkeers)situaties voorgelegd, met de vraag hoe groot de kans was dat ze in die specifieke situatie door rood licht zouden fietsen om rechtsaf te slaan. De Ceunynck: ‘De helft van deze groep werd daarbij op voorhand herinnerd aan het bestaan van de ‘rechtsaf door rood’-regel, de andere helft niet. Uit onze analyses blijkt dat de deelnemers die zich door deze extra informatie sterker bewust waren van de regel, ook sterker geneigd waren om rechtsaf door het rode licht te fietsen op plaatsen waar dat niet was toegestaan.’
Potentiële veiligheidsrisico’s
De resultaten tonen verder dat mannen, jongeren en mensen die vaker andere vormen van risicovol fietsgedrag vertonen (fietsen onder invloed van alcohol, mobiel bellen tijdens het fietsen et cetera) eveneens meer geneigd zijn om door rood licht te rijden waar dit niet mag.
De nieuwe maatregel brengt volgens de onderzoekers met andere woorden potentiële veiligheidsrisico’s met zich mee. ‘Als fietsers door rood licht gaan rijden op kruispunten waar dat niet mag, kunnen gevaarlijke conflicten ontstaan met verkeer uit andere richtingen’, aldus De Ceunynck.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •