Realtime verkeersdata gebruikt tijdens tunnelbouw Maastricht
TomTom verzamelt realtime data op basis van drie bronnen: anonieme gegevens van telefoons uit het Vodafone mobiele telefoonnetwerk, GPS-gegevens van gebruikers van TomTom LIVE apparaten en (waar beschikbaar) gegevens van Rijkswaterstaat.
Op basis van die realtime gegevens en de historische data over gereden snelheden die TomTom bijhoudt, is veel betere reistijdinformatie te verkrijgen, claimt het bedrijf.
Wegwerkzaamheden
De bedoeling is dat Avenue2, waarin Ballast Nedam en Strukton samenwerken, op basis van die actuele verkeersgegevens de werkzaamheden kan aanpassen. Zo kan de overlast tot binnen de afgesproken grenzen blijven. De wegwerkzaamheden starten eerder dit jaar en zijn naar verwachting gereed in 2017.
Verkeersinformatie
TomTom treedt de laatste tijd vaker naar buiten met zijn activiteiten rond verkeersdata. Zo werd ook bekend dat het bedrijf een overeenkomst heeft gesloten met het Verkeerscentrum Vlaanderen om historische verkeersinformatie te verstrekken, daarbij gaat het om gemeten snelheden op de grote verkeersassen. Voor overheden kan deze nieuwe informatie een belangrijke toevoeging zijn naast bijvoorbeeld informatie uit de aloude lussen in het wegdek. Ook in Nederland zijn er een aantal overheden die met TomTom samenwerken zoals de provincie Brabant.
Auteur: Eveline Korving
Voor de tunnelbouw bij de A2 in Maastricht gebruikt Avenue2 realtime verkeersdata van TomTom. (Afbeelding: TomTom)
Reactie plaatsen •