RDS-TMC: standaard radiofrequentie voor alle verkeersinfo
Naast de bekende filemeldingen op de snelwegen komt meer en meer regionale en lokale verkeers- en ov-informatie beschikbaar. Om wildgroei van met name regionale verkeersinformatie te voorkomen is nu vastgesteld dat RDS-TMC, de centrale radiofrequentie die verkeersinformatie verspreidt, de landelijke standaard blijft, waar nu ook regionale informatie kan worden ‘ingesluisd’.
Noord-Brabant experimenteert al met rijdende gsm’s als ‘verklikker’ van de gemiddelde verplaatsingssnelheid op het wegennet. Stadsgewest Haaglanden wil eveneens verkeersinformatie genereren op basis van 'floating-car-data', met tevens gebruik van reistijden van openbaar vervoer en GPS-locatiebepaling. Vergelijkbare initiatieven zijn in voorbereiding in het KAN-gebied van Arnhem/Nijmegen.
Zoals in Engeland al sedert jaren is vastgesteld, kunnen gsm’s (en de voortdurende plaatsbepaling daarvan aan de hand van zendmasten) een betrouwbaar beeld geven van de actuele verkeerssituatie. Een proef in Noord-Brabant heeft, aldus onderzoeker Erik Verschoor van onderzoekbureau AGV-Advies, recent aangetoond dat die nevenfunctie van 'mobieltjes' inderdaad werkt op het provinciaal wegennet. Als signaalgever op het veel dichtere stedelijk wegennet functioneert gsm veel minder en blijft detectielusinformatie op knooppunten een belangrijkere bron voor verkeersinformatie.
AGV Advies, recent betrokken bij gebruikersoverleg over verkeersinformatie-nieuwe-stijl, hecht grote waarde aan een strakke organisatie. Nu meer en ook kleinschalige bronnen voor verkeersinformatie beschikbaar komen, dreigt versnippering en fragmentatie. Individuele aanbieders van verkeersinformatie, zoals serviceproviders, erkennen volgens Verschoor, inmiddels het belang van een centraal model.
José Hernandez, hoofd informatie, communicatie en gedrag van Verkeerscentrum Nederland (Rijkswaterstaat en KLPD) bevestigt die ommekeer. Serviceproviders, die meer en meer tegen elkaar op dreigden te botsen, noopten de overheid tot een actievere houding. 'Op het gebied van verkeersinformatie beperkte de overheidsrol zich tot voor kort tot het, via ANWB en Siemens, verstrekken van het publieke signaal. Zo dreigde een situatie te ontstaan waarin wel ‘duizend bloemen bloeien’, maar waarbij de weggebruiker wegens ontbrekende uniformiteit uiteindelijk de dupe is.'
Afgesproken is nu dat de locatietabel van RDS-TMC de centrale standaard blijft, zonder dat van centrale overheidssturing sprake is. Zoals nu inmiddels wordt overlegd over het 'insluizen' van gedigitaliseerde wegeninformatie van de vier grote steden in die landelijke tabel, zo kunnen ook andere wegbeheerders daarop aansluiten.
Verschoor verwacht dat medio 2006 de organisatiestructuur en financiering voor het voeden en het gebruik van deze locatietabel zijn geregeld. Vanaf dat moment kunnen lokale en regionale wegbeheerders hun gedigitaliseerde wegenbestanden aan die landelijke tabel toevoegen. Deze tabel kent unieke identificatiecodes toe aan wegen en/of wegvakken.
Verschoor verwacht dat de komende vijf à tien jaar zeker de Randstad-provincies, maar ook Noord-Brabant en Gelderland in zee gaan met consortia op het gebied van inwinning en verspreiding van verkeersinformatie. Daarmee wordt RDS-TMC niet alleen minder exclusief, maar kan bijvoorbeeld ook parkeerinformatie-op-maat worden toegevoegd. Zelfs relevante weersinformatie kan de weggebruiker bijtijds worden meegedeeld. In Duitsland gaat RDS-TMC inmiddels ook ‘naar de stad’. Deze vorm van verkeersinformatie wordt daar gegenereerd en uitgezonden in steden als Berlijn en München.
Reactie plaatsen •