Raildenktank formuleert verbeterplan spooronderhoud
Vervang spoorinfrastuctuur niet één op één aan het eind van de levenscyclus, maar evalueer de situatie. Soms ligt er te veel, soms te weinig en richt de nieuwe structuur zo in dat de volgende onderhoudsbeurt kan plaatshebben zonder het treinverloop te verstoren. Maak vooral ook een gezamenlijke actuele data- en (onderhoud)statusbank van spoor, wissels en seinen. Deze en meer maatregelen presenteert Railforum Nederland op 22 februari tijdens een persconferentie in Utrecht.
Tijdens een speciaal belegd congres presenteert Raiforum Nederland het rapport ‘Onderhoud in uitvoering-Professioneel assetmanagement voor beter spoorvervoer’. Het betreft de eindrapportage van 100 opdrachtgevers en opdrachtnemers uit de railinfrasector die zich vanaf begin 2004, verdeeld over zes werkgroepen, vanuit hun eigen discipline hebben gebogen over verbetering van het spooronderhoudproces in de komende jaren. Zij hebben volgens organisator Railforum overzicht gebracht en vernieuwing en versnelling vertaald in concrete maatregelen.
Dagelijks vervoeren 5000 reizigerstreinen bij elkaar 1 miljoen passagiers. Daarnaast transporteren 230 goederentreinen elke dag 80.000 ton goederen. Het spoor is daarmee een onmisbare schakel in de vervoersketen. Desondanks brokkelen het maatschappelijk draagvlak en het imago van het spoor de laatste jaren af door tekortschietende punctualiteit, onvoldoende spoorcapaciteit en incidenten. Een belangrijke oorzaak én oplossing ligt volgens de overheid in achterstallig onderhoud van het spoor. Het rijk is dan ook bereid hierin te investeren, maar niet met een blanco checque. Raiforum, waarbij verladers, vervoerders, bouwers, adviesbureaus en overheden zijn aangesloten, kreeg de opdracht om een veranderingsproces in de onderhoudsketen te ondersteunen. In een bijzonder samenwerkingsverband hebben zes werkgroepen zich gebogen over een betere samenwerking op en rond het spoor waardoor een zakelijke, transparante onderhoudsketen ontstaat. De maatregelen in het rapport betreffen materiaalmanagement, het ontwerpproces, de contractvormen, data- en informatievoorziening, de organisatie van de uitvoering en technische innovatie. Alle facetten van de spoorinfrastructuur, vanaf ontwerp tot het einde van de levenscyclus, is in breed verband bestudeerd, gestroomlijnd en op elkaar afgestemd. Vervanging van de oude infrastructuur moet op deze manier leiden tot verbetering van het spoorstelsel. Hoewel de eerste maatregelen al zijn genomen worden in de loop van dit jaar concrete instrumenten ontwikkeld, zodat de nieuwe werkwijze in 2006 van start kan gaan en er vanaf 2007 sprake kan zijn van een continue spoorverbetering.
Reactie plaatsen •