Raad van State: maximumsnelheid op A13 blijft 80 km/uur
In juni 2012 besloot de minister van Infrastructuur en Milieu om de maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam-Overschie te verhogen van 80 naar 100 kilometer per uur. In november 2013 vernietigde de rechtbank Rotterdam dat verkeersbesluit naar aanleiding van bezwaren van onder meer Milieudefensie. Tegen die uitspraak is de minister in hoger beroep gekomen bij de Raad van State.
Rechtbank Rotterdam
Naar het oordeel van de rechtbank had de minister ten onrechte gebruik gemaakt van de wettelijke ruimte van 1,5 decibel extra geluid bovenop de berekende geluidsproductie van de A13. Die extra geluidruimte van 1,5 decibel zou volgens de rechtbank niet structureel mogen worden gebruikt. De minister is het hiermee niet eens. Volgens haar heeft de rechtbank de Wet milieubeheer op dit punt verkeerd uitgelegd.
Raad van State
Naar het oordeel van de Raad van State volgt uit de Wet milieubeheer niet dat die 1,5 decibel alleen voor tijdelijke situaties mag worden gebruikt. Dit betekent dat de minister bij verkeersbesluiten waarbij zij de maximumsnelheid op een weg vaststelt gebruik mag maken van deze extra 1,5 decibel. Wel zijn in de wet verplichtingen opgenomen om tijdig in te grijpen als de grens van 1,5 decibel dreigt te worden overschreden.
Nieuw besluit
Ter uitvoering van de uitspraak van de rechtbank besloot de minister in februari 2014 om de maximumsnelheid op de A13 bij Overschie weer terug te brengen naar 80 kilometer per uur. De verhoging naar 100 kilometer per uur was volgens haar niet langer opportuun. Tijdens de rechtszitting bij de Raad van State heeft de minister hieraan toegevoegd dat zij de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur voorlopig niet zal verhogen
Reactie plaatsen •