Provincie Utrecht biedt subsidie om fietspaden te verbreden
In 2019 heeft de provincie Utrecht een knelpuntenanalyse gemaakt voor het RFN zodat wegbeheerders gericht aan de slag kunnen met het oplossen van fietsknelpunten en het verbeteren van het RFN. Het gaat dan bijvoorbeeld om zaken als fietsveiligheid, verharding of verlichting. Afhankelijk van de ernst van het knelpunt is aan het knelpunt een label toegekend: ‘lage prioriteit’ of ‘hoge prioriteit’. Op basis van het toegekende label kan 50 of 65 procent subsidie worden aangevraagd voor verbetermaatregelen.
De knelpuntenanalyse van het Regionaal Fietsnetwerk (RFN) is daartoe uitgebreid met een nieuwe type knelpunt, namelijk 'breedtes van fietspaden’.
Aan de knelpuntenanalyse is nu de breedte van fietspaden toegevoegd. Adviesbureau Sweco heeft op basis van de breedte van fietspaden, CROW-aanbevelingen en fietsintensiteiten uit het fietsmodel, BRUTUS vastgesteld waar fietspaden 'voldoende breedte' hebben of ‘redelijk’, ‘te smal’ of ‘veel te smal’ zijn.
In de nieuwste versie van de knelpuntenanalyse krijgen fietspaden met het label ‘te smal’ of ‘veel te smal’ de prioriteit hoog, omdat op deze fietspaden de veiligheid in het geding kan komen met toenemende intensiteiten en snelheidsverschillen.
Reactie plaatsen •