Provincie legt antivries-asfalt aan op Naaldwijkse Snelbinder
De Snelbinder, de fietsverbinding over het Vlietpolderplein in Naaldwijk, krijgt als eerste wegdek in Nederland innovatief en duurzaam antivries-asfalt. Dit asfalt bevriest in de winter niet tot - 5°C en is goedkoper in realisatie en onderhoud. Aannemer Mourik Groot-Ammers B.V. heeft het asfalt voor de Nederlandse markt ontwikkeld en brengt het in juni aan op de fietsverbinding.
De Snelbinder is het eerste project van de provincie waar dit innovatieve en duurzame asfalt wordt aangebracht. Het wegdek met ‘antivries-asfalt’ bevriest in de winter niet, tot een temperatuur van - 5°C. In 78 procent van de vorstgevallen is strooien is daardoor niet nodig en er is minder kans op gladheid.
18 procent minder CO2 -uitstoot
Met dit asfalt worden ook de totale realisatie- en onderhoudskosten over een periode van 20 jaar verlaagd met 11 procent. Het vermindert bovendien de productie en transport van strooizout en dat bespaart de provincie 5,7 ton CO2 in een periode van 20 jaar. Dit komt neer op een verlaagde CO2 -uitstoot van 18 procent ten opzichte van traditioneel asfalt, aldus de provincie.
Pilot
Het aanbrengen van het antivries-asfalt op de Snelbinder in Naaldwijk is een pilotproject. Het effect van het asfalt wordt gemonitord en op basis van de resultaten bepaalt provincie Zuid-Holland de komende jaren of het breder toegepast gaat worden, zoals bijvoorbeeld op wegen voor autoverkeer.
Mourik Groot-Ammers B.V.
De provincie wilde een innovatief wegdek en paste in de aanbesteding de Best Value Procurement (BVP) toe. Hiermee wordt de beste oplossing tegen de beste prijs gekozen. Aannemer Mourik-Groot Ammers B.V. gaf met het nieuwe asfalttype (Melt) de beste invulling aan de provinciale doelstellingen en brengt het asfalt ook aan.
Werkzaamheden ‘s nachts
In de eerste week van juni wordt het wegdek ‘s nachts geasfalteerd. De fietsbrug wordt daarvoor in de avond en nachturen afgesloten en de fietsers worden omgeleid. Minder validen die willen oversteken, worden met busjes geholpen. Overdag kan gewoon gebruik gemaakt worden van de Snelbinder.
Zonnepaneel
Naast de fietsverbinding staat straks een zonnepaneel als energievoorziening van het gladheidsmeetsysteem. Gemonitord wordt hoe goed het asfalt werkt. De provincie beslist of het antivries-asfalt ook op andere locaties in Zuid-Holland toegepast kan worden.
Duurzame ambities
Energietransitie is een speerpunt in het Zuid-Hollandse mobiliteitsbeleid. Ook de N470 tussen in Delft en Zoetermeer en de N211 in het Westland worden aangepast zodat ze energie besparen en geven. Samen met diverse partners onderzoekt de provincie allerlei maatregelen op het gebied van energiebesparing en energieopwekking. In de bouw, maar ook in het gebruik en onderhoud, wordt een mix toegepast van bewezen technologie en nieuwe, experimentele oplossingen.
Europees Fonds
Dit project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie.
Het aanbrengen van het antivries-asfalt op de Snelbinder in Naaldwijk is een pilotproject. Op basis van de resultaten bepaalt provincie Zuid-Holland of het breder toegepast gaat worden, zoals op wegen voor autoverkeer.
Reactie plaatsen •