ProRail test landhek ‘mebela’ in Gelderland
Het automatisch sluitende hek maakt deel uit van de proef om onbewaakte overwegen bij particulier terrein veiliger te maken. Op het spoortraject tussen Arnhem en Winterswijk zijn ruim honderd overwegen, een groot deel daarvan is onbewaakt en bij particulier terrein.
Veiligheid verbeteren
In de oude situatie staat er aan beide kanten van de overgang een hek. Elk hek moet apart open en dicht worden gedaan als bijvoorbeeld een tractor passeert. De mebela bestaat uit twee hekken, die vergelijkbaar zijn met een slagboom en die in verbinding met elkaar staan. De passant kan met één handeling beide hekken openen en hoeft minder vaak de spoorwegovergang over te steken.
‘De mebela vult het gat op tussen een landhek en een beveiligde overweg. Beveiligde overwegen zijn heel kostbaar en niet overal nodig,’ licht Jouke Schaafsma, woordvoerder van ProRail, toe.
Onderzoek
Dit jaar worden op dit traject en op de Valleilijn in totaal zes mebela’s geplaatst. Onderzocht wordt in hoeverre dit landhek de overpaden veiliger maakt. ‘Daarbij ondervragen we ook de gebruikers’, aldus Schaafsma, ‘zij vormen een belangrijk onderdeel van de proef omdat je een deel van de verantwoordelijkheid bij hen legt.’
De proef wordt mede gefinancierd door de door de provincie Gelderland. ProRail verwacht in de loop van 2011 de resultaten te hebben.
Auteur: Joske van Lith
De eerste mebela is geplaatst op het erf van een agrarisch bedrijf in Gaanderen
Reactie plaatsen •