ProRail past geleidelijnen aan op 120 stations
ProRail past op 120 stations in de Randstad de geleidelijnen voor blinden en slechtzienden aan. Hiermee wil ProRail voldoen aan Europese regelgeving, die in Nederland is vertaald in OVS00228. Bovendien neemt ProRail de aanvullende richtlijnen van de Nederlandse Oogvereniging in acht om zo tot de beste oplossing te komen.
Geleidelijnen
De Nederlandse Oogvereniging geeft aan hoe slechtzienden het best hun weg vinden in openbare gelegenheden zoals stations. Omdat ieder station anders is ingericht, zijn ook de werkzaamheden divers. Zo worden bestaande geleidelijnen uitgebreid tot 10 meter voor het einde van het perron.
Uitvoering
Indien het reliëf in de betontegels is versleten of de contrastwaarde te laag is, wordt nieuwe belijning aangebracht. In dat geval krijgen de tegels vier in plaats van zeven ribbels en zijn de lijnen niet 60 maar 30 centimeter breed. Dit is anders bij jukkenperrons: deze zijn opgebouwd uit betonplaten in plaats van tegels. Uitvoerder Van Ooijen Gouda past hier een PMMA-coating, een soort kunsthars, toe om reliëf te creëren op de platen. Tot slot worden ook nieuwe keramische tegels met belijning aangebracht in de stationshallen.
Reactie plaatsen •