ProRail en NS benoemen nieuwe Spoorbouwmeester
ProRail en NS onderstrepen met de benoeming het belang van een gezamenlijke sturing op ontwerpkwaliteit. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de beleving, het comfort en de herkenbaarheid en uniformiteit van het spoor en de stations in het belang van vervoerders en reizigers. Als Spoorbouwmeester is Bert Dirrix verantwoordelijk voor het Spoorbeeld, het vormgevingsbeleid van de Spoorsector dat onder Koen van Velsen verbreed is van stations en het interieur op stations tot het station in zijn omgeving en de inpassing van het spoor in stad en landschap.
De Spoorbouwmeester adviseert ProRail en NS op het gebied van het Spoorbeeld en heeft een actieve rol om het actueel te houden. Hij geeft leiding aan het Bureau Spoorbouwmeester en is op het gebied van architectuur en grafische vormgeving nauw betrokken bij diverse ontwerp- en vormgevingsprojecten bij zowel kleine stations als de grote stationsprojecten van Amsterdam, Den Haag, Arnhem, Utrecht en Breda.
Bert Dirrix is opgeleid als architect en stedenbouwkundig ontwerper aan de TU Eindhoven. Samen met Paul Diederen is hij directeur van diederendirrix architecten. Bekende projecten zijn Vertigo, faculteit bouwkunde TU/e, de Witte Dame en de campus Internationale School Eindhoven. Hij is verder onder meer lid van het Kwaliteitsteam Rijnboog Arnhem, heeft zitting in het Supervisieteam Strijp R, en is reeds 10 jaar supervisor van het Stationsgebied Utrecht.
Vergelijkbaar met de Rijksbouwmeester wordt de positie van Spoorbouwmeester ingevuld door een ontwerper die met beide benen in de beroepspraktijk staat, in deeltijd, voor een periode van drie jaar. Koen van Velsen zal zich na zes jaar Spoorbouwmeesterschap weer fulltime gaan richten op zijn eigen bureau.
Auteur: Susanne Morren
Reactie plaatsen •