Project A15: Testrijders delen 1300 keer hun elektrische auto
Vrienden, collega’s én onbekende stadgenoten makkelijk kennis laten maken met elektrisch rijden én autodelen. Dat is de gedachte achter de 10 Testrijders die precies een jaar geleden als eerste groep van Project A15 startten. Met de Testrijders voert Natuur & Milieu campagne om elektrisch rijden én autodelen te stimuleren. Ook het komende jaar zijn de auto’s van Testrijders te delen/huren via www.projecta15.nl/testrijders
Testrijders is inmiddels ook aan de andere kant van de A15 in Arnhem en Nijmegen gestart. In Rotterdam gingen de 10 Testrijder onderling de strijd aan wie de auto het vaakst wist te verhuren via het autodeelplatform van SnappCar. Jeroen Prinsen uit Poortugaal verhuurde zijn auto 90 keer in een jaar tijd. Daarmee maakte hij vrienden, collega's en onbekende stadgenoten blij, leverde een bijdrage aan het milieu en verdiende bijna de helft van zijn kosten terug.
2000 euro terugverdienen
Jeroen Prinsen: ‘Mijn leasekosten waren 5000 euro, mijn inkomsten aan verhuur ruim 2000 euro. Mooi als je bijna de helft van je kosten zo terugverdient.’ Prinsen verhuurde zijn auto vooral als poolauto via de huurders in zijn bedrijfsverzamelpand Meetz! dat vlakbij een metrostation ligt. ‘De goede locatie om de auto af te halen plus zijn netwerk voor verhuurcontacten, noemt Prinsen als belangrijkste succesfactoren.’ Prinsen heeft zijn auto ook nog eens tientallen keren gedeeld met vrienden en bekenden. ‘Zo konden zij op een makkelijke manier kennis maken met elektrisch rijden.’
Ervaringen Testrijders na 1 jaar
De tien Rotterdamse Testrijders hebben op deze manier een jaar gepionierd met stil, schoon en zuinig rijden én met autodelen. De actieradius was voor niemand een groot probleem. De meeste autoritjes vonden in en bij de stad plaats. ‘Omdat de ritten vaak kort zijn, kan je meestal thuis opladen,’ zegt Testrijder Jimmy Karaaslan. ‘Tussentijds laden is zelden nodig, is mijn ervaring. En daarnaast is zo zuinig mogelijk rijden een leuk spelletje geworden.’
Laadprijzen
Als tussentijds opladen wel nodig was, verliep dat soepel. In de stad Rotterdam staan de laadpunten op goede locaties, vinden de Testrijders. Kritiekpunt is de onduidelijkheid over de laadprijs in het land. Het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste laadbeurt voor de Nissan LEAF, de auto van de Testrijders, is ruim 2 euro voor een volle accu. Op jaarbasis kan het verschil oplopen tot 640 euro.
Elektrisch autodelen
De combinatie van elektrische rijden én autodelen is de grote uitdaging in dit Testrijdersproject. ‘Je auto meegeven aan een onbekende is spannend. Maar via het reviewsysteem van het autodeelplatform zijn zowel huurder als verhuurder niet lang onbekend,’ zegt testrijder Danielle Hoogendijk. ‘Je bepaalt uiteindelijk zelf of je aan die persoon met een gerust hart je auto meegeeft. De grootste uitdaging is dat onbekenden je weten te vinden.’
Op www.projecta15.nl/testrijders delen huurders hun ervaringen
Reactie plaatsen •