Proef met zonnecellen en -collectoren en trillingen uit het wegdek
Ingenieursbureau Tauw en de Universiteit Twente gaan samen met de provincie Overijssel op de N34 bij Hardenberg een proef doen met opwekken van energie uit het wegdek.
Alle Nederlandse wegen achter elkaar hebben een lengte van circa
Kristallen
Elektriciteit opwekken uit het wegdek kan bijvoorbeeld door het trillen van het wegdek te gebruiken. Dit kan met zogeheten piëzo-elektrische elementen; kristallen die onder druk elektrische stroom genereren. Naden in de weg of voegovergangen zouden tijdens het passeren van voertuigen zo sterk trillen dat het de moeite waard is om hiermee energie op te wekken.
Zonne-energie
Volgens Bos valt het aanbrengen van de kristallen ook goed te combineren met andere manieren van elektriciteitsopwekking. Zonnepanelen, bijvoorbeeld, die onder een doorzichtige laag in het wegdek zijn aangebracht, is een project waar TNO onder de naam SolaRoad mee bezig is. In Noord-Holland komt bij wijze van proef een tweebaans fietspad waarbij over een lengte van
Warmte
Dat zonne-energie niet alleen elektriciteit maar ook warmte kan leveren is al langer bekend van het gebruik van zonnecollectoren op het dak. Maar dergelijke zonnecollectoren, in feite lange, met water gevulde buizen, zijn ook onder te brengen in asfaltwegen. Het mes snijdt aan verschillende kanten: ’s zomers is er warmte te winnen, terwijl tegelijk het asfalt koel blijft, wat de levensduur ten goede komt. ’s Winters kan de asfaltcollector koude leveren en tevens wegen ijsvrij houden, waarbij zowel warmte als koude vooral te gebruiken is voor het verwarmen en koelen van gebouwen.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Asfaltzonnecollectoren zoals asfaltenergiebuizen van Road Energy Systems worden aangebracht in het wegdek. Foto: Ooms Avenhorn Groep
Reactie plaatsen •