Proef in Zeeland om ‘gat’ in openbaar vervoer te dichten
Het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO), de provincie Zeeland en de gemeenten in de Oosterschelderegio willen vanaf 1 september de Regiotaxi Oosterschelde breder inzetten, als aanvulling op het bestaande openbaar vervoer in de Oosterschelderegio. Het project, dat een looptijd heeft van twee jaar, richt zich op ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking die (nog) niet in aanmerking komen voor het Wmo-vervoer, maar ook op inwoners van de regio zonder eigen vervoer. Voor de eerste groep worden de criteria voor de Wmo iets versoepeld, zodat ook zij tegen een aangepast tarief gebruik kunnen maken van de Regiotaxi Oosterschelde. De tweede groep kan gebruik maken van de Regiotaxi Oosterschelde in de avonduren (van 19.00 uur tot 24.00 uur), wanneer er geen openbaar vervoer meer is van en naar de kleine kernen. De service wordt uitgevoerd door Connexxion Taxi Services (CTS).
Om het aanvullend collectieve vervoer op de langere termijn betaalbaar te houden zijn er wel voorwaarden opgesteld. Bij het Wmo-vervoer op maat gaat de gemeente toetsen of een inwoner voldoet aan de daarvoor geldende criteria. Inwoners zonder eigen vervoer kunnen een persoonlijke vervoerspas kopen, waarmee ze gebruik kunnen maken van de Regiotaxi Oosterschelde na 19.00 uur, voor trajecten waar geen andere vorm van openbaar vervoer mogelijk is. De kosten liggen iets hoger dan het reguliere Wmo-tarief en het OV-tarief en er wordt een limiet gesteld aan het aantal kilometers per rit (max. 30) en aan het aantal kilometers per persoon per jaar (max. 1000).
De ruimere opzet van de Regiotaxi Oosterschelde voor het Wmo-vervoer op maat wordt gefinancierd door de gemeenten. De provincie Zeeland betaalt de proef met het aanvullend vervoer in de avonduren.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •