Proef DRI voor blinden en slechtzienden
Op 1 augustus start in Leiden een proef met dynamische reisinformatie voor blinden en slechtzienden. Het systeem werkt op basis van gps en bluetooth-technologie. Adviesbureau Keypoint Consultancy ontwikkelde de proef samen met belangenorganisatie Viziris en MobileResult, in opdracht van de provincies Zuid-Holland en Gelderland.
Het systeem heeft nog de werktitel BlueDRIS naar de combinatie van dynamische (actuele) reisinformatie en bluetooth. Het werkt als volgt: een blinde of slechtziende komt bij de halte en via zijn mobiel (voorzien van gps) krijgt hij auditieve informatie over welke halte het is en de actuele vertrektijd van de bussen bij die halte. Op plaatsen waar meerdere haltes dicht bij elkaar staan, bijvoorbeeld bij een busstation, is een hulpbaken op basis van bluetooth ontworpen om eventuele problemen met gps-plaatsbepaling op die plekken op te vangen.
Intensieve begeleiding
De proef, met vijf testpersonen en een beperkt aantal haltes, moet vooral duidelijk maken hoe gebruikersvriendelijk het systeem is, vertelt Ronnie Quaink, adviseur bij Keypoint Consultancy. ‘We zijn benieuwd in hoeverre het mensen gaat helpen het ov gemakkelijker te gebruiken. En aan welke functies men eventueel nog meer behoefte heeft.’ Daarnaast is hij benieuwd hoe het technisch allemaal functioneert. ‘Is het systeem voldoende betrouwbaar?’ De proef wordt intensief begeleid. De proefpersonen worden wekelijks geïnterviewd over hun ervaringen met het nieuwe systeem. Bovendien is er een helpdesk beschikbaar.
Kosten
De proef gaat 2,5 maand duren. Tegen die tijd denkt Keypoint Consultancy ook te kunnen inschatten hoeveel verdere uitrol van het systeem gaat kosten. Quaink: ‘Dan weten we of en hoeveel hulpbakens we precies nodig zullen hebben, hoe lang de hulpbakens op de accu goed functioneren enzovoort.’
Regelgeving
Groot voordeel van dit systeem voor de gebruikers is dat zij alleen een mobiel nodig hebben. Belangenorganisatie Viziris wilde graag een simpel systeem zonder extra kastjes en drukknoppen. Volgens regelgeving moet in 2015 het openbaar vervoer toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. De proef in Leiden komt voort uit een onderzoek in de regio Drechtsteden naar de mogelijkheden om reisinformatie voor blinden en slechtzienden toegankelijker te maken.
Auteur: Eveline Korving
![](/sites/default/files/styles/max_350/public/images/slechtzienden-en-blinden.gif?itok=OsPeakX_)
Een proef in Leiden met het dynamisch reisinformatiesysteem voor blinden en slechtzienden moet laten zien hoe gebruikersvriendelijk het systeem is. (Afbeelding: VCP)
Reactie plaatsen •