Private vervoerders presenteren Alternatief OV plan
Het openbaar vervoer in Nederland kan beter voor de reiziger, goedkoper voor de belastingbetaler en vriendelijker voor het milieu. Dat stelt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) in haar Alternatief OV plan.
Volgens FMN - een federatie van de private vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia – is het mogelijk om beter tegemoet te komen aan de wensen van de reiziger als de verschillende ov-netwerken beter worden geïntegreerd. Nu gaan 80% van de verplaatsingen van reizigers over een afstand van minder dan
In het alternatieve OV-plan van FMN worden stoptrein, bus, tram en metro geïntegreerd in
één regionaal netwerk dat wordt aanbesteed door één regionale opdrachtgever. Deze
regionale netwerken worden op hun beurt weer met elkaar verbonden door een landelijk
intercitynetwerk.
Kosten en investeringen
Door de nieuwe aanpak kan binnen de regionale netwerken jaarlijks minimaal 215 miljoen euro worden bespaard vanaf 2012. Als in 2015 ook nog het intercitynetwerk wordt aanbesteed levert dit volgens het plan jaarlijks 160 miljoen euro op.
Deze besparingen worden vervolgens geinvesteerd in beter spitsvervoer, betere
doorstroming van het openbaar vervoer (bijvoorbeeld vrije busbanen), sociale veiligheid,
betere reisinformatie en P&R-mogelijkheden.
Highlights plan
- Voer intermodale netwerken verder door in aanbestede gebieden. Haal een selectie
van relevante stoptreinen uit het hoofdrailnet, decentraliseer en integreer deze in
grootstedelijke en regionale intermodale netwerken onder verantwoordelijkheid van
één opdrachtgever.
- Stem vraag naar en aanbod van openbaar vervoer beter op elkaar af.
- Gebruik een belangrijk deel van de besparingen voor de noodzakelijke investeringen in
spitsvervoer, doorstroming van het openbaar vervoer, sociale veiligheid, intermodale
reisinformatiesystemen en P&R. Verbeter hiermee de concurrentiepositie van het
openbaar vervoer ten opzichte van de auto.
- Besteed het intercitynetwerk aan. Stem de regionale netwerken en het
intercitynetwerk optimaal op elkaar af. Laat vervoerders en nationale en regionale
overheden nauw samenwerken.
- Besteed het openbaar vervoer in de drie grote steden aan en richt hier nieuwe
netwerken in die volledig geïntegreerd zijn met het rail- en streekvervoer. De betere
afstemming van vraag en aanbod verhoogt de efficiency van het netwerk en leidt tot
een betere invulling van de behoeftes van de reizigers.
Auteur: Joske van Lith
Volgens de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) kan het ov in Nederland beter voor de reiziger, goedkoper voor de belastingbetaler en vriendelijker voor het milieu.
Reactie plaatsen •