Primeur Almelo: actuele bus en treininfo op één bord
De gemeente Almelo levert sinds april actuele bus- en treininformatie op één dynamisch informatiepaneel. NS en Prorail hebben voor de levering van actuele treintijden een standaard ontwikkeld, zodat de data direct vermarkt kunnen worden. Almelo wil nu ook de automobilist voorzien van actuele ov-reisinformatie door het plaatsen van intelligente informatiezuilen langs de kant van de weg.
Sinds april zijn in Almelo de eerste zes dynamische reisinformatiepanelen operationeel die zowel actuele bus- als actuele treintijden tonen. Door dit systeem wachten bussen op elkaar of op een verlate trein. De koppeling van de NS-data aan de actuele businformatie gebeurt via SABINET, een samenvoeging van SABIMOS en internet. SABIMOS staat voor Satellite Based Information Management Operating System dat de plaats van de bussen bepaalt via GPS en met de wal communiceert via KAR (Korte Afstands Radio). Naast de actuele plaatsbepaling van de bussen, levert SABIMOS ook reisinformatie in de bus, op de halte en op internet.
De gecombineerde actuele bus- en treinformatie van NS en Prorail is een belangrijke stap voorwaarts in het Almelose integrale informatieconcept op het gebied van wegverkeer, parkeren en openbaar vervoer. Dit modulair opgebouwde systeem combineert sinds 1990 diverse informatiesystemen, zoals het PVS, parkeerverwijssysteem (1990), het VIA, Verkeers Informatie Almelo (1995), het dynamische parkeerverwijssysteem PIA (1998) en sinds 2002 het RIA, reisinformatie Almelo.
Vijf van de zes actuele trein/bus-infoborden staan bij de haltes van het busstation. Reizigers die overstappen op een andere bus of verder reizen met de trein zien op de halte al wat de wachttijd is. Op deze borden staan de bus- en treintijden naast elkaar. Het zesde bord staat bij de ingang van het treinstation en toont bij binnenkomst de actuele treintijden (voorkant bord) en bij het verlaten van het station de actuele bustijden (achterkant bord).
De gemeente wil het aantal borden nog uitbreiden naar de tweede uitgang van het station en naar de looproute van en naar de binnenstad.
Naast de NS treintijden geven de dynamische combipanelen actuele bustijden van Synthus (Zuidwest-Twente, stukje Achterhoek en Salland) en de bus en treintijden van Connexxion (grofweg het stads- en streekvervoer tussen Deventer, Hengelo, Almelo en de treinlijn Almelo-Mariënberg).
NS/Prorail levert de actuele treinformatie vooralsnog kosteloos aan de gemeente. Nadat de gemeente Almelo eind 2002 een akkoord bereikte met NS/Prorail over de levering van actuele data, is er nog ruim een jaar gewerkt aan een standaardmodule, waardoor de geleverde data nu ook beschikbaar zijn voor andere gemeenten of instellingen, zoals congresgebouwen.
Arie Baars, projectmanager van het programma Infoplus waarin Prorail en NS samenwerken, bevestigt dat er inmiddels diverse aanvragen zijn binnengekomen voor actuele treininformatie zoals die in Almelo wordt toegepast. Op dit moment is de module geschikt voor toepassing op de grotere stations in Nederland. Er wordt hard gewerkt aan uitbreiding, zodat de informatie op termijn toepasbaar is op alle 400 treinstations in Nederland. Over de kosten zijn interne beleidsafspraken gemaakt.
Mobiele telefoon
Een volgende stap in het Almelose integrale informatieconcept is de ontwikkeling van intelligente informatiezuilen langs de kant van de weg, waar de weggebruiker via een aanraakscherm (onder meer) actuele ov-informatie kan opvragen. Deze informatie kan de automobilist zonodig ook doorsturen naar zijn gsm. Dit project ontwikkelt de gemeente Almelo in samenwerking met het CROW.
Reactie plaatsen •